Måste vi betala gåvoskatt och vad bör vi tänka på när förälder säljer en fastighet?

Hej! Det är så att min mor står i begrepp att sälja sitt föräldrahem, en jordbruksfastighet, och efter avdrag för reavinstskatten så blir det en rejäl slant över.., så jag undrar om det finns någon fördel med att jag o min bror får del av vinsten, eller det spelar ingen roll nu när arvsskatten är borttagen..? Kan det ges oss en "ekonomisk gåva" utan skatteplikt, eller ngt annat som blir ekonomiskt fördelaktigt? Finns det något annat vi bör tänka på då affären skall göras upp nästa vecka? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Allmänt om gåvoskatt/arvskatt:
Arvs- och gåvoskatten försvann helt i svensk rätt för några år sedan. Detta framgår i ett relativt tydligt stadgande i inkomstskattelagen 8:2. Att regeln är enkel gör ju dock inte att den är lätt att hitta eftersom inkomstskattelagen är omfattande.

Vem betalar skatt och hur mycket?
Ditt scenario innebär alltså ingen skatt för dig eller din bror. Däremot medför, som du redan är medveten om, försäljningen att din mor beskattas för den realisationsvinst hon gör.

Din mor kommer att beskattas för försäljningen i inkomstsslaget "kapital". Den typen av inkomster beskattas som standard med 30 % även om vissa typer av kvoteringar kan förekomma. När det gäller just fastigheter så finns det en kvoteringsregel som säger att 22/30 av försäljningsvinsten skall man betala skatt för. Det innebär att man om fastigheten ger en vinst på 300 000 kr faktiskt bara skattar för 220 000 kr.
I slutänden innebär detta i praktiken att man skattar 22 % för fastighetsvinster, varför man lite populärt säger att fastighetsskatten är 22 %. IL 45:33

Vilket belopp skall man då skatta på?
Enkelt sagt kan man säga att man betalar skatt för (försäljningspriset - mäklararvode - anskaffningskostnad - vissa reparationskostnader = realisationsvinsten).
Anskaffningskostnad är helt enkelt det belopp din mor köpte fastigheten för. Om det är så att hon exempelvis fick ärva den av sina föräldrar så är det föräldrarnas anskaffningskostnad som gäller istället. Det är helt enkelt den senaste summan som någon faktiskt betalade för fastigheten. (Det här innebär alltså att om ni skulle få ärva gården så blir er anskaffningskostnad det som er mor eller tidigare släktingar betalat).
Mäklararvode eller andra kostnader man haft för att få en försäljning till stånd ska man inte skatta för eftersom det inte är något man gjort en vinst på.
Kvar finns "vissa reparationskostnader" som är lite krångligare att faktiskt räkna ut. Här finns nämligen två kategorier där vissa omfattande ombyggnationer får räknas in, samtidigt som vissa mindre reparationer bara får räknas in om de gjorts de senaste åren. Dessa regleras genom inkomstskattelagen 45:11 och 12 (som tyvärr är ihopblandade i min länk).
Det kan alltså vara så att om det gjort omfattade reparationer och ombyggnationer av fastigheten att skatten inte alls skall bli särskilt hög. Av förklarliga skäl kan jag dock inte ge mer tips här än att nämna möjligheterna eftersom det är så beroende på det enskilda fallet.

Vad ni bör göra:
Kör på. Det enda jag har att påpeka är egentligen småsaker som berör skatteberäkningen samt eventuellt möjlighet för din mor att skjuta upp skatten till senare.
Först bör ni kontrollera att fastighetsvinsten faktiskt beräknas rätt. Om vinsten blir felaktigt beräknad för högt måste din mor betala en för stor summa i skatt, vilket är lite tråkigt såklart.
Om er mor skall köpa en ny fastighet bör ni kontrollera möjligheterna till uppskovsbelopp för att på det viset skjuta upp hennes skyldighet att betala skatt.

Utöver det önskar jag er lycka till med fastighetsförsäljningen!

Behöver du vidare hjälp med skattefrågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare