FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/04/2018

Medlåntagares betalningsansvar

Jag behöver ta ett blancolån, men studerar så jag får inte lån utan medlåntagare.

Min sambo kan ev. ställa upp som medlåntagare, men enbart för att jag i så fall ska få det beviljat. Skulden kommer jag betala av själv, oavsett om hon formellt står som medlåntagare.

Kan man skriva ett avtal mellan mig och min sambo som frigör henne från skulden om vi i värsta fall skulle gå skilda vägar i framtiden? Så banken som vi lånat av enbart kräver mig på pengarna, och inte henne.

Ett värsta-fall-scenario alltså, men vi vill ändå vara på säkra sidan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De lagar som är relevanta för din fråga är dels Avtalslagen (AvtL), dels Skuldebrevslagen (SkbrL), och dels Handelsbalken (HB).

Solidariskt ansvar och regressrätt

Att stå som medlåntagare på ett lån innebär som huvudregel att man är solidariskt ansvarig för skulden, långivaren har alltså rätt att kräva betalning från vilken av låntagarna de vill (2§ 1 stycket, SkbrL samt 10 kap. 11§ HB). Medlåntagare används ofta som en typ av säkerhet av banken, för att lånet ska bli betalt även om den ena låntagaren får betalningssvårigheter. I praktiken innebär detta att du och din sambo har samma skyldighet att betala av lånet.

Låneavtalet som skrivs mellan banken, dig och din sambo går inte att ändra på genom att du och din sambo skriver ett avtal er emellan (1§ AvtL). Om du och din sambo skriver ett avtal er emellan så gäller det just mellan er, och inte gentemot banken.
Du och din sambo kan skriva ett avtal er emellan där det exempelvis framgår att du ska betala hela lånet. Om du inte skulle följa avtalet, utan din sambo skulle få lov att betala för lånet till banken, så skulle din sambo få så kallad regressrätt mot dig. Din sambo skulle alltså få rätt att kräva dig på de pengar som hen betalat till banken.

Exempel:

Låt säga att du tar ett blancolån där din sambo står som medlånetagare, du och din sambo separerar, och att du sedan slutar betala på lånet. Då har banken rätt att kräva din sambo på betalning.
Om du och din sambo upprättat ett avtal er emellan, där det framgår att skulden är din och bara du ska betala av den, så är det avtalet alltså bara giltigt mellan er två. Din sambo är fortfarande skyldig att betala av skulden till banken, men kan sedan kräva betalning från dig genom det avtal ni skrivit mellan er. Din sambo har då regressrätt mot dig, alltså rätt att kräva betalning från dig för det hen betalat, utifrån vad ni avtalat mellan er.

Möjlighet till omprövning av låntagare:

Det man kan göra är att kontakta banken när en del av lånet är återbetalt, och be dem ompröva om en medlåntagare fortfarande krävs eller om du kan stå ensam på lånet fortsättningsvis. Banken kan då göra en ny kreditprövning, och om de bedömer att du har tillräckligt bra kreditvärdighet (betalningsförmåga) så kan de ändra så att du står som ensam låntagare och är ensam betalningsskyldig. Detta är givetvis inget som går att garantera att banken går med på, men möjligheten kan alltså finnas.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare