Min arbetsgivare har sagt upp mig i förtid för att jag påtalade att jag inte fick ut hela min lön - vad ska jag göra?

Hej ! Jag har såld en shushi restaurang till en kille i feb 2018. Från den dag vi har såld restaurang så anställa mig och jobba i köket . jag få jag 150kr per timmer bli ca 28000kr per månade efter skatt och jobba till med 30/12 2018. Men sendan vill han inte skriva en kolliavtal med mig trors jag påminne han flera gångar och han sätt in bara 10 tusen till mitt konto Per månade och fick jag inte lönebesked heller. Jag fick diskutera med han då säger han upp mig på en gång i juli. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en uppsägning ska vara okej enligt lag krävs det att det finns "saklig grund" för den (7 § LAS). Det innebär att arbetsgivaren inte kan säga upp arbetstagare av vilka skäl som helst. Antingen måste det röra sig om "arbetsbrist" eller "personliga skäl". I båda fallen är tröskeln hög för att kunna säga upp någon och en uppsägning ska med andra ord vara den sista åtgärden när man stöter på problem. Om saken skulle gå upp i domstol är det arbetsgivaren som måste visa att en uppsägning har varit tillåten enligt lag och du har även rätt att begära att han redovisar skälen till uppsägningen (9 § LAS). Din arbetsgivare har alltså inte haft rätt att säga upp dig eftersom det inte funnits något giltigt skäl till det. Han har utöver det också en skyldighet att utge hela din lön. Du har alltså lagen på din sida.

Jag skulle därför råda dig att vända dig till ditt fackförbund. De kan hjälpa dig med situationen genom att erbjuda stöd . Du har möjlighet att ta saken till domstol om det skulle bli aktuellt, men försök att först med hjälp av ditt fackförbund förhandla med din arbetsgivare.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare