Min före detta sambo vägrar att skriva på bodelningsavtalet, vad ska jag göra?

Hej.

Vad händer om ena parten vägrar skriva under bodelningsavtalet (sambo)?

Vi är separerad och bor på två olika adresser sedan årsskiftet 2017/2018.

2008 köpte vi en fastighet tillsammans där vi äger 50% vardera. Som input till bodelningsavtalet har 2 st oberoende mäklare värderat fastigheten. Kvitton mm. har lämnats till en familjejurist som har tagit fram ett bodelningsavtal. Jag bor kvar i fastigheten och vill köpa ut min före detta sambo. Bodelningsavtalet visar att jag ska betala en summa XXX XXX kr, men min sambo vill att det ska stå YYY YYY kr.

Vad händer om den andra parten inte vill skriva under och inte heller inte driver det vidare till en "tvångsförsäljning" enligt Lag om samäganderätt 6 §?

Hur länge kan man förhala bodelningsavtalet, och vad händer om det inte skrivs under?

Tack på förhand

/ J

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas utifrån sambolagen (SamboL). När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen (alltså eran gemensam bostad och bohag (3 § SamboL)) fördelas mellan samborna på begäran av någon av dem (8 § 1 stycket SamboL). Det är alltså inte möjligt att vägra att genomföra en bodelning.

Begäran om bodelningen ska du göra senast ett år efter det att samboförhållandet har upphört (8 § 1 stycket SamboL). Eftersom det bara har gått 5 månader så är det inga problem. Det finns inga regler som stadgar när en bodelning måste vara avslutad.

Jag skulle först rekommendera er att försöka lösa det här med familjejuristen så bra ni kan. I värsta fall kan du ansöka om en bodelningsförrättare (se 26 § SamboL som hänvisar till 17 kapitlet 1 § 1 stycket äktenskapsbalken (ÄktB)). Bodelningsförättaren kommer att se till att bouppteckning förrättas, alltså att du och sin sambo uppger eran samboegendom (17 kapitlet 5 § 1 stycket ÄktB). Denne kommer också att bestämma tid och plats för bodelning (17 kapitlet 6 § 1 stycket ÄktB).

En bodelningsförrättare har rätt till arvode (17 kapitlet 7 § 1 stycket ÄktB), något som kan bli väldigt dyrt för er. Därför rekommenderar jag er att försöka komma överens med hjälp av familjejuristen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor får du gärna vända dig till os igen!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare