FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/06/2018

Min före detta sambo vill att jag betalar hans möbler som jag inte har del i och ränta på möblerna

Jag och min förra sambo gick isär för ett tag sedan. Jag hade en skuld till honom då jag pluggade på högskolan och vi försökte undvika studielån. Under tiden vi bodde ihop ville han köpa nya möbler som han betalade för men skrev upp på min skuld eftersom det blev våra gemensamma möbler som jag skulle betala hälften av när jag pluggat klart. Vi flyttade isär när jag fortfarande pluggade och jag ägde inget i lägenheten eftersom jag inte betalat skulden ännu så jag fick inte med mig några möbler. När jag sen pluggat klart kom vi överens om hur mycket jag skulle betala tillbaka på min skuld i månaden. Vid tillfället mindes jag inte att möblerna var inräknade i skulden utan jag tänkte att det enbart var räkningar han fått stå för under studietiden. Efter några månader påpekade jag att om möblerna är inräknade i lånet bör de skrivas av eftersom jag varken fått tagit med mig någon möbel eller fått hälften av vinsten om han sålt något efter flytten men han svarade att jag redan accepterat lånesumman över sms och att jag därför accepterat att betala för möbler jag inte fått ta del av.

Nu för någon månad sedan fick jag ett mail om att han kommer börja kräva ränta på lånet från och med 2019. Det är inget vi kommit överens om.

Jag undrar om det är rätt att jag ska behöva betala för möblerna och om han har rätt att lägga på ränta utan att vi kommit överens om det.

Lawline svarar

Betala för möblerna

Även om du accepterade den summan som han skrev till dig är det inte säkert att en domstol skulle upprätthålla den delen av avtalet. Enligt Lagen om avtal 36 § så kan ett avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om det är oskäligt. Att du ska betala för möbler du inte längre använder och inte kan förfoga över skulle kunna anses oskäligt. Den omständigheten att skulden består av många delar och att det inte var tydligt för dig att du accepterade att betala för din före detta sambos möbler när du sa okej till en viss summa i månaden skulle du också kunna påtala.

Räntan

Vad gäller ränta ska din före detta sambo ha grund för att kräva ränta, det låter på dig som att ni inte hade avtalat om någon ränta när ni gjorde upp om skulden under ert samboförhållande. Ränta är därmed inte en del av avtalet. Det finns också möjlighet att kräva ränta när någon inte betalar inom den tid som ni kommit överens om, men det låter som att detta inte heller är fallet mellan dig och din före detta sambo. Det framgår inte av ditt brev någon grund för din sambo att kräva ränta på skulden.

Hur ska du göra med betalningarna framöver?

Du kan välja mellan att stämma din före detta sambo och yrka att domstolen ska fastställa att du ska betala resterande skuld men inte den påstådda skulden för möblerna, och att skulden löper utan ränta, eller så kan du betala den delen av skulden som inte hänför sig till möblerna och den påstådda räntan, och så får din före detta sambo stämma in dig inför domstol om han känner för det.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare