Min hund har blivit biten - kan jag få ersättning för sveda och värk?

Min hund blev biten av en annan hund 14/8. Vid veterinärbesöket upptäcktes att bettet gått ca en dm genom muskeln, vilket innebar sövning och inopererat dränage. Dagen efter hade min kompis och jag en inbokad övernattning på ett vandrarhem i skärgården. Denna resa avrådde veterinären oss från. Det skulle innebära för mycket stress för hunden. Jag hade sett fram emot så mycket att åka på denna resa. Dränaget skulle spolas igenom och hunden skulle ha antibiotika vilket hon inte ville, så det blev extra pyssel omkring det. Efter det att dränaget tagits bort skulle jag se till att det inte samlades var omkring såret, så jag fick "tömma" såret på vätska flera ggr/dag. Det blödde. Denna händelse har genererat mycket oro, rädsla, omsorg om min hund. Har hela tiden fått kolla att hon inte blodat ner där hon legat. En semesterresa inställdes. Min semester blev lidande.

Den andre hundägarens försäkringsbolag står för ersättningen. Vad kan jag begära i ersättning för sveda och värk?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skadad hund räknas som en sakskada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Ersättning för sakskada omfattar dock endast ekonomisk skada och inte ideell skada som exempelvis sveda och värk (5 kap. 7 § skadeståndslagen). Således kan du tyvärr inte begära någon ersättning för sveda och värk.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare