Min man har inte skrivit på delgivning om skilsmässa och har skyddade personuppgifter, hur gör jag för att skilja mig från honom om jag inte får tag i honom?

Jag har lämnat in skilsmässopappren min man har ej skrivit på för jag vet ej vart han är eller vart han bor han har skyddade person uppgifter.hur gör man efter 6 månader för då e vänte tiden över om man ej kan få tag i min man

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler för din fråga finns i Äktenskapsbalken (ÄB) och i Delgivningslagen (DelgL). Det finns olika sätt att få igenom en skilsmässa och jag kommer i mitt svar kort redogöra för två alternativ.

Skilsmässa efter sex månaders betänketid
Som du redan verkar veta så börjar er sex månaders betänketid gälla från det datum som din man blir delgiven om skilsmässan. Om din make medvetet håller sig borta eller inte går att nå så är det Tingsrättens uppgift att se till att din make blir delgiven informationen. Du behöver alltså inte göra något specifikt för att leta upp honom utan det sköter Tingsrätten åt dig. De kan delge honom informationen dels genom att skicka sms, mejl, brev eller liknande men också genom att faktiskt leta upp honom och informera honom.

Efter betänketiden så behöver du, inom sex månader, skicka in en fullföljelse-begäran till Tingsrätten om du fortfarande vill att skilsmässan ska genomföras. Skulle du (eller din man) inte skicka in den begäran kommer ni förbli gifta (5 kap 2-3§§ ÄB, 7§ DelgL)

Skilsmässa efter två års separation
Det en specialregel som säger att om du bott separerad från din man i mer än två år har du rätt att skilja dig från honom utan ny betänketid. Det kan vara bra att veta om du av någon anledning inte skickar in en fullgörelsebegäran, som jag diskuterade här ovan, i tid. (5 kap 4§ ÄB)

Sammanfattningsvis
När betänketiden är över måste du, inom sex månader, skicka in en begäran till Tingsrätten för fullrörelse av skilsmässan. Du kan använda denna blankett för detta.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss, stort lycka till!

Sandra LundinRådgivare