FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/09/2018

Mina föräldrar ska lösa ut mig och mitt syskon ur en fastighet - hur mycket pengar får vi var?

Mina föräldrar vill ge bort en fastighet värd 4.5 miljoner kronor.

Huset införskaffades på 70 talet för 500.000 kronor.

Tyvärr måste jag och ett syskon till lösas ut, hur mycket pengar ca får vi var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyr mycket man köper ut någon för bestäms inte i lag. Det faller inom det vi kallar avtalsfrihet och det betyder att alla parter som är involverade helt enkelt får förhandla sig fram till en överenskommelse. Jag kan alltså inte ge något säkert svar på din fråga. Jag har däremot några tips på vad ni kan tänka på.

Eftersom du skriver att du och ett syskon ska lösas ut innan dina föräldrar kan ge bort fastigheten, så utgår jag från att ni äger var sin andel i fastigheten. Har ni specificerat hur stor andel du och ditt syskon äger kan det vara ett bra sätt att bestämma hur mycket ni ska bli utköpta för. Äger ni till exempel 10 % var av fastigheten kan det vara rimligt att ni får 10 % av värdet på den.

Vid en försäljning av något utgår man vanligtvis från marknadsvärdet. Detta gäller också om man köper ut en delägare i till exempel en fastighet. Om vi fortsätter med exemplet där ni har 10 % var av fastigheten, så skulle det kanske vara lämpligt att ni får 450 000 kr var för er andel (10 % av 4,5 miljoner).

Du och ditt syskon måste alltså komma överens med era föräldrar om hur mycket de ska köpa ut er för. Ni och era föräldrar behöver diskutera hur mycket ni anser att era respektive andelar är värda för er. Det finns inte några regler som bestämmer exakt hur mycket era föräldrar ska köpa ut er för, så ni är alltså fria att bestämma er för en summa som både du och ditt syskon och era föräldrar känner er nöjda med.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har någon mer fundering är du välkommen att ställa en fråga till.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare