FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/03/2018

Minsta möjliga ledighet i arbete.

Hej, vad gäller om jag vill vara ledig en dag i veckan , jag har inget skriftligt anställningsavtal har arbetat hos arbetsgivaren i 2,5 år, kontorsarbete,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall kommer arbetstidslagen bli tillämplig. Arbetstidslagen är i stora delar dispositiv, vilket innebär att lagen kan i viss del avtalas bort med kollektivavtal. Jag rekommenderar därför att du kollar om ni är bundna av något kollektivavtal på arbetsplatsen som skulle innehålla villkor som avviker från lagen.

Dina rättigheter eftersom du inte har ett anställningsavtal.

Anställningsavtal måste inte vara skriftliga och presumtionen är att du är visstidsanställd om inget annat avtalats (4 § lagen om anställningsskydd) . Om din arbetsgivare påstår annat så är det hen som ska bevisa det.

Jag rekommenderar även att du ber din arbetsgivare om ett skriftligt anställningsbevis, det har du rätt till (6 c § lagen om anställningsskydd).

Ledighet enligt arbetstidslagen.

Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan (5 § arbetstidslag).

Som arbetstagare ska du ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar. Så långt som möjligt ska denna vila förläggas till veckoslut (14 § arbetstidslag).

Detta går att göra avsteg från genom kollektivavtal, men inte mer än vad som följer enligt arbetstidsdirektivet. Om sakliga, tekniska eller arbetsorganisatoriska förhållanden tillåter det får en ledighet om minst 24 timmars sammanhängande ledighet ges under varje period om sju dagar (Art 5 arbetstidsdirektivet).

Den absolut kortaste tiden du kan vara ledig i veckan är alltså 24 timmar. Du får alltså vara ledig minst en dag i veckan.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare