FrågaFAMILJERÄTTGod man22/09/2017

Missbruk av förvaltarskap

Min morfar är 92 år gammal och kommer antagligen inte att leva så länge till tyvärr. För ett år sedan sålde vi hans hus för flera miljoner kronor (han flyttade till seniorboende) och min mamma har fått rätt att förvalta pengarna. Hon har sparat en del i kapitalförvaltningar och planerar att ta ut dessa när hon fyller 70 år (om 5 år). Övriga pengar spenderar hon nu vilt omkring sig, på resor och sitt egen boende. Får hon verkligen göra det? Jag och min syster har väl också arvsrätt? Om hon fortsätter på samma sätt så kommer det ju inte finnas några pengar att ärva i framtiden. Det verkar ju som att hon tror att alla morfars pengar är hennes nu. Jag vet inte om min morfar har skrivit ett testamente. Jag tror det och där är nog vi, hans enda barnbarn, med på något sätt i alla fall. Vad kan jag göra? Detta är, som ni kanske förstår, väldigt känsligt...

Lawline svarar

Hallå där!
Va bra och roligt att du hör av dig till oss på Lawline, jag ska försöka besvara din fråga så gott jag kan.

Eftersom jag inte har nog med information att besvara om arvet så nöjer jag mig med att säga att ärvdabalken har vissa skyddsnät för för testamentstagare. Vill du veta mer om era rättigheter som testamentstagare så skriv gärna till Lawline igen när du vet lite mer information så kan vi besvara den på ett mer utförligare sätt. Bra information för oss att veta hade varit om ni de facto är testamentstagare eller inte, isåfall, har eran morfar givit er en procentuell summa eller vissa föremål.

Nu till eran mammas förvaltning av eran morfars ekonomi. Jag rekommenderar först att ni pratar med eran mamma om era bekymmer som arvsberättigade. Fortsätter hon att spendera eran morfars pengar på det viset så kan ni vända er till juridisk hjälp.

Bestämmelserna om förvaltarskap stadgas i Föräldrabalken (FB) 11 kapitlet. Du hittar bestämmelsen om förvaltares entledigande i 11kap 20§ FB. Enligt 20§ framgår att förvaltare som gör sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag ska entledigas. Beslut om entledigande fattas av överförmyndaren. I den 21§ så framgår det även att närmaste släktingar får ansöka om entledigande.

Jag rekommenderar att ni ansöker om entledigande (om det inte fungerar att prata med er mamma) hos överförmyndare så snabbt som möjligt. Överförmyndarverksamhet ska finnas i varje kommun, en snabb google-sökning så kommer ni fram till eran morfars överförmyndare.

Behöver ni vidare hjälp så hör gärna av till oss ännu en gång eller boka tid med en av våra jurister genom länken nedan.

http://lawline.se/boka

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare