Misshandel, allmänt åtal

Hej min pappa råkade ut för misshandel. Han skulle gå hem från en bröloppsfest när tre män som stört sig på honom gick efter och gav slag och sparkar på honom. De menar på att min pappa varit otrevlig under kvällen och att de stört sig på honom. Min pappa fick åka med ambulans och det konstaterades två frakturer på kindbenet och ömma revben. Efter att en man särat på männen står den ena och skriker att han ska döda min pappa och hans broder samt att min pappa skulle få dricka med sugrör dagen efter. Till min gissning då den ena jobbar som ordningsvakt är han ostraffad sedan innan. Polisen som skulle kommit kom inte vilket gjort att gänget pratat ihop sig. Kommer åtal väckas och räknas det som ringa eller normalskalig? Hur ser utfallet för straff ut?

Lawline svarar

Hej Ellen!

Av att döma från din berättelse bör åtal absolut väckas. Misshandel och hot, vilka skulle kunna sägas vara brotten som bör misstänkas vara begångna i det här fallet, hör under allmänt åtal, alltså äger en åklagare rätten att väcka åtal, se RB 20 kap 2 §. Se bara till att ni har gjort en formenlig polisanmälan.

Det är ganska svårt att endast på din berättelse bestämma exakt vilka brott som har begåtts. Generellt låter det inte som en misshandel av det lindrigare slaget, frågan skulle enligt mig snarare bli om det är en misshandel av normalgraden eller en grov misshandel. Vad som talar för en grov misshandel är att angriparna var fler till antalet. Som antytts ovan är dock detta väldigt svårt att svara på utan att veta mer om själva händelseförloppet. Relevanta lagrum finns i BrB 3 kap 5-6 §§ (misshandel) samt 4 kap 5 § (om hoten).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mattias VilhelmssonRådgivare