Misshandel av sambo

Min dotter vars. Sambo har börjat misshandla henne o slår sönder i deras hem hon har slängt ut honom men får ej vara ifred då han nu bor i en husvagn på gården hon har vid upprepade tillfällen begärt handräckning av poli som tydligen inte kan göra något då han står skriven på adressen mannen ifråga slår sönder fönste för att komma in till henne och har nu druckit alkohol i en o en halv mån och är oxtokig vad kan hon göra huset står i hennes namn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver låter mycket allvarligt och jag skulle rekommendera att din dotter anmäler honom för misshandel. Misshandel är ett brott som kan ge fängelse i upp till 2 år, och om det är grovt upp till 6 års fängelse, se 3 kap 5 och 6 §§ Brottsbalken (här). Genom att anmäla sambon för brott kan en förundersökning börja och åklagare kan besluta om häktning, vilket innebär att han tas in till polisen. I ert fall är det stor sanolikhet att dotterns sambo kommer att häktas då det finns risk för att han fortsätter sin brottsliga verksamhet (misshandeln) om han är på fri fot, se 24 kap 1 § Rättegångsbalken (här). Om åklagaren finner att sambon utgör ett hot mot din dotter kan åklagaren även besluta om kontaktförbud.

Ring 114 14 och anmäl misshandeln till polisen så snart som möjligt.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare