FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/09/2018

Mitt anställningskontrakt har gått ut men jag har blivit lovad ett nytt - måste jag gå till jobbet innan det nya avtalet är skrivet?

Mitt anställnings kontrakt ha gått ut men jag ha blivit lovat ett nytt, måste jag gå till jobbet innan det nya är på skrivet??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror lite på vad du och din arbetsgivare har sagt när ni pratat om att du ska fortsätta på jobbet och jag rekommenderar att du hör av dig till din chef och frågar vad som förväntas av dig.

Det är nämligen så att ett anställningsavtal inte behöver vara skriftligt och påskrivet för att gälla. Har du redan arbetat på en plats och du kommer överens med chefen om att du ska fortsätta och att du ska få ett nytt avtal att skriva på, så kan det uppfattas som att du ska fortsätta arbeta även innan du får det nya avtalet. Det är mycket möjligt att du förväntas fortsätta med dina arbetsuppgifter på det sättet som du har gjort hittills och att anställningsförhållandet helt enkelt bara löper på efter att ditt förra avtal tar slut.

Om du förväntas fortsätta jobba från det att ditt tidigare avtal löper ut och till det att du får ett nytt skriftligt avtal beror alltså på vad du och din chef har sagt när ni pratat om det här. Jag tycker därför inte att du bara ska låta bli att gå till jobbet, eftersom det kan få negativa konsekvenser för dig om du har missförstått situationen. Hör av dig till din chef så fort du får tillfälle och fråga istället om hen vill att du kommer till jobbet innan du skrivit på ditt nya avtal eller inte.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Hör av dig igen om du funderar på något annat!

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare