FrågaAVTALSRÄTTGåva30/08/2018

Vem har bevisbördan för att det rör sig om en gåva och inte ett lån?

Hej!

Min sambos ex-kille anser att hon är skyldig honom pengar. Hon berättade att hon lånat 10 tusen av honom och betalade tillbaka dessa. Sen så återkom han efter att han gått igenom alla gånger han förr över pengar till henne och han anser nu att det är lån inte gåvor (ca 30 tusen inklusive de 10). Han säger även att hon lånat 1300 kontant av honom en gång och hotar med betalningsföreläggande. Har han nånting här? Han har skickat bilder på kontoutdrag där han fört över pengar. Inget annat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lån eller gåva?

Enligt rättspraxis är det upp till den som kräver någon annan på betalning till följd av ett penninglån att bevisa påståendets riktighet. I frågan om överföringen i sin tur utgjort ett lån eller en gåva, faller bevisbördan emellertid på mottagaren (se NJA 2014 s 364). Det innebär att din sambo på något vis måste styrka att det rört sig om en gåva, och inte ett lån.

Detta förhållande motiveras med att det ligger i den som gynnas av en ensidig rättshandlings intresse att handlingen är giltig och kan hänföras till den s k bevissäkringsteorin, som innebär att den som har lättast att prestera bevisning också har bevisbördan för sitt påstående.

Vad kan din sambo göra?

Om din sambo anser att beloppen som överförts har utgjort gåvor bör hon bestrida ett eventuellt betalningsföreläggande. I så fall kan hennes f.d pojkvän antingen välja att efterskänka sitt krav eller också ta frågan till domstol. Hon bör dock vara medveten om att det i så fall åligger henne att bevisa att överföringarna i själva verket utgjort gåvor, då hennes f.d pojkvän tycks ha bevis för att vissa överföringar skett. Gällande kravet som avser det kontanta beloppet, kan det dock vara svårt för honom att mot din sambos nekande bevisa att en fordring uppkommit.

I en eventuell rättegång tar rätten hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Finns inte ett skriftligt gåvobrev, kan möjligen SMS-konversationer, beloppens storlek eller andra omständigheter peka på att det förelegat en gåvoavsikt.

Hon bör också vara uppmärksam på om inte betalningskravet har preskriberats. En fordran anses preskriberad 10 år efter att den tillkommit om inte preskriptionen avbrutits dessförinnan (2 § första stycket preskriptionslagen, PreskL). Preskriptionsbrott sker om din sambo som gäldenär amorterar, betalar ränta eller på annat sätt erkänner fordringen, får ett skriftligt krav på fordringen eller att fordringsägaren väcker talan i domstol, hos kronofogden eller i liknande förfaranden (5 § PreskL).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare