Mitt namn är med i en bok, vad kan jag göra?

Hej! Jag har upptäckt att mitt namn (både för och efternamn) utan min vetskap har fått ge namn åt en karaktär i en roman som nyligen givits ut. Jag är ensam om mitt namn i Sverige och i landet är vi endast ett tjugotal personer som har samma efternamn. Till saken hör att den aktuella karaktären i merparten av boken beskrivs som en obehaglig och psykiskt instabil person, dvs inte någon som jag önskar bli förknippad med. Boken är utgiven i ett stort antal länder och förekommer dessutom just nu som sommarföljetong i en svensk tidning (som även ges ut på nätet). Det som blir extra kännbart för mig i detta är det förhållandet att jag arbetar som tjänsteman på en statlig myndighet. Mitt arbete innebär mycket kontakter med allmänheten och det är givetvis viktigt att förtroendet för myndigheten som helhet och mig som tjänsteman inte skadas. Det hela känns mycket obehagligt, och jag kan naturligtvis inte låta bli att fundera över hur det kom sig att författaren valde att använda sig av just mitt namn. Vad har jag för handlingsalternativ i denna situation?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkar din fråga, handlar det om huruvida det är illegalt för en författare att använda sig av namn i sina verk som kan förknippas till en verklig person, och därav sabotera den personens rykte och dylikt.

En upphovsman (i detta fallet författaren till boken i frågan) har upphovsrätt till sina verk (1 kap. 1§ upphovsrättslagen). Upphovsrätten består av två delar; förfoganderätten, dvs den ekonomiska delen av upphovsrätten, och den ideella delen. Med termen "förfoga över ett verk" menas att upphovsmannen har exemplarrätt, framföranderätt, överföranderätt, spridningsrätt och visningsrätt.

Vidare, vad gäller fiktionen av verken, är grundprincipen att upphovsmannen får använda sig av vilket namn som helst. Den viktigaste begränsningen är dock att "verket ej må göras tillgängligt för allmänheten under sådan titel, pseudonym eller signatur, att verket eller dess upphovsman lätt kan förväxlas med förut offentliggjort verk eller dess upphovsman." (kap 6. 50§ upphovsrättslagen).

Detta innebär att man som författare kan välja vilket namn man vill, så länge man exempelvis inte använder sig av samma eller en liknande boktitel som en annan författare. Att någon verkligen har det namn som författaren använder i sina verk är dock i sig inget problem.

Brottet förtal (5 kap. 1§ brottsbalken) skulle i ditt fall kunna vara aktuellt om författaren ger ut en bok under ditt namn, men då måste det förstås (förutom att boken innebär att du skulle utpekas som "brottslig eller klandervärd" etc.) finnas någon form av tydlig koppling till dig så att man verkligen förstår vem det rör sig om. Om man har använt ett vanligt namn är det inte särskilt sannolikt att detta brott kommer till stånd, men ett exempel kunde vara om man skrev en falsk självbiografi eller liknande och inkluderade kränkande uppgifter.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare