FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/09/2018

Mögellukt i privatköpt husvagn. Vem ska ansvara? Dolt fel?

Hej

Jag sålt min husvagn till en privatperson som nu meddelar mig att den luktar mögel något vi aldrig har känt själva. Vi gjorde den sista fuktkontrollen 2011 på den och har aldrig uppgett något annat till köparen.

Köparen plus en vän som var med vid köpet kollade både i och utanför vagnen vid köpet

Om det nu är fukt i vagnen anser jag att det är ett dolt fel som jag inte har försökt dölja då jag har varit helt ovetandes

Nu kräver köparen att köpet går tillbaka alternativt att vagnen repereras och jag står för kostnaden

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vem som ska ansvara för ett fel i en husvagn som du sålt. En sådan situation aktualiserar främst köplagen (KöpL), eftersom det i detta fall rör sig om att du sålt husvagnen utan samband med någon näringsverksamhet. Jag kommer att dela upp mitt svar i underrubriker som var för sig behandlar olika juridiska aspekter som aktualiseras av din fråga.

Vad är ett fel?
Vad som utgör ett fel i en vara regleras i KöpL 17 och 18 §§. Det kan sammanfattas vad som utgör ett fel enligt dessa bestämmelser som att ett fel föreligger i varan om den, (1) avviker från avtalet eller (2) på något sätt avviker från att vara ägnad för det ändamål som varor av samma slag i allmänhet används eller (3) om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varan som säljaren lämnat om den. I 17 § tredje stycket stadgas även att fel i varan föreligger om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

I detta fall är det rätt så tydligt att det föreligger ett fel i varan. Som minst avviker den från vad köparen med fog kunnat förutsätta att det finns mögel och/eller fuktskador i husvagnen.

Även om du har sålt husvagnen i så kallat "befintligt skick" eller liknande förbehåll anses varan vara felaktig enligt KöpL 19 § om:

1.
varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, eller
2. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

I detta fall kan det sägas att varan, beroende på hur allvarlig mögel- och/eller fuktskadan är, är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Det är alltså tydligt att ett fel föreligger i husvagnen enligt KöpL 17 §, och att det sannolikt kan föreligga ett fel i husvagnen även om den är såld i "befintligt skick", enligt KöpL 19 §.

Tidpunkt för bedömning av fel
Det räcker dock inte att förutsättningarna för fel är uppfyllda. Det krävs ytterligare omständigheter för att du ska behöva ansvara för felet. En av dessa omständigheter är att felet fanns där vid köpet. Detta innebär att felet måste ha uppstått innan den så kallade risken för varan överlämnades. Den kritiska tidpunkten för detta är vid avlämnandet av husvagnen (se KöpL 13 §). Du kan alltså endast hållas ansvarig för fel som fanns i husvagnen innan den överlämnades till köparen.

Har köparen rätt att åberopa felet?
Det som ytterligare krävs, utöver att det föreligger ett fel i varan och att det felet fanns i husvagnen vid överlämnandet, är att säljaren har rätt att åberopa felet.

Denna fråga finns det särskilda bestämmelser som reglerar. Enligt KöpL 20 § andra stycket gäller följande som är relevant i denna situation.

"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Detta innebär alltså att köparen av din husvagn inte har rätt att åberopa felet i varan om felet är sådant som han borde ha upptäckt vid en undersökning av husvagnen. Det avgörande är då om felet i fråga, möglet och/eller fuktskadorna, borde ha upptäckts vid undersökningen av varan vid köpet, eller om felet var så kallat dolt. Det går också att formulera på så sätt att om felet är dolt och alltså inte borde ha upptäckts vid undersökningen, så ska säljaren ansvara för felet. Medan om felet inte var dolt och alltså borde ha upptäckts vid undersökningen ska säljaren inte behöva ansvara för felet. Säljaren ansvarar alltså som utgångspunkt för dolda fel.

Det som tas hänsyn till vid denna bedömning är hur svårt felet varit att upptäcka. Om det exempelvis fanns synliga fuktskador och en mögellukt eller unken doft i husvagnen vid undersökningen fanns det ju tydliga tecken på att något var fel. Dessa omständigheter skulle vara sådana som gör att felet inte skulle vara att anse som ett dolt fel. Du skulle därmed som köpare inte kunna hållas ansvarig för felet.

Om det däremot är så att felet fanns i husvagnen vid köpet (alltså möglet och/eller fuktskadorna), men det var mycket svårt att upptäcka. Till exempel om det inte fanns någon mögellukt och för att möglet och/eller fuktskadorna var gömda på ett sätt att man behövt göra extraordinära åtgärder för att upptäcka det (t.ex. riva bort en del av väggen eller dylikt), kan felet snarare vara att anse som ett dolt fel. Detta skulle innebära att du som säljare kan hållas ansvarig för felet.

Reklamation
En ytterligare omständighet som krävs för att du som säljare ska behöva ansvara för felet är att köparen reklamerar i tid. Enligt KöpL 32 § gäller att köparen inte får åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Köparen får alltså inte vänta för länge med att reklamera.

Den absoluta tidsgränsen är dessutom två år. Efter två år behöver du inte ansvara för några fel som köparen upptäcker såvida du inte handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Grov vårdslöshet och handlande i strid mot tro och heder kan aktualiseras om man som säljare till exempel vetat om felet men försökt dölja det och sålt varan ändå. Det är alltså inte aktuellt i detta fall utifrån det du beskrivit i din fråga.

Påföljder
Om det är konstaterat att ett fel föreligger i husvagnen som du ska ansvara för kan köparen göra gällande vissa påföljder gentemot dig som säljare.

Först och främst gäller enligt KöpL 34 § att du kan kräva att själv få avhjälpa felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. Detta är förmodligen inte aktuellt såvida du inte har möjlighet att snabbt och smidigt reparera felet i husvagnen.

Köparen har alltså krävt hävning alternativt att du ska stå för reparationskostnaderna. Dessa påföljder får köparen kräva enligt KöpL 37 §. Att du ska stå för reparationskostnaderna handlar egentligen om att köparen kräver prisavdrag enligt KöpL 38 §. Detta räknas då ut på det sätt att man från priset drar av den summa som är mellanskillnaden mellan det köparen betalade och det husvagnen egentligen var värd med hänsyn till felet. Om köparen betalade 100 000 och felet kommer att kosta cirka 50 000 att reparera kan köparen alltså rimligtvis kräva 50 000 i prisavdrag.

Alternativt får köparen kräva hävning, som innebär att köpet går åter. Detta beskrivs i KöpL 39 § som följande.

"Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta."

Det fel som det handlar om i detta fall kan definitivt antas vara av väsentlig betydelse för köparen.

För att hävning respektive prisavdrag ska kunna göras gällande krävs att köparen reklamerat i tid och krävt detta inom skälig tid från det att hen märkt eller borde ha märkt felet. Köparen får alltså inte vänta hur länge som helst med att kräva dessa påföljder.

Skadestånd
I samband med hävning eller prisavdrag har köparen även möjlighet att kräva skadestånd från dig som säljare för kostnader som säljaren lidit i samband med felet. Detta kan vara till exempel transport-, telefon-, postkostnader och andra kostnader som uppstått till exempel vid utredningen av felet.

Sammanfattning
Slutligen kan sägas att du som säljare ska ansvara för felet på det sätt som köparen kräver (antingen hävning eller prisavdrag) om följande förutsättningar föreligger

1. Det föreligger ett fel i husvagnen.
2. Felet fanns i husvagnen vid köpet.
3. Felet var dolt.
4. Säljaren har reklamerat i tid och krävt någon av påföljderna.

Om någon av dessa förutsättningar brister kan det hända att du inte alls behöver ansvara för felet.

Jag kan inte ge något klart svar i denna situation eftersom framför allt frågan om dolt fel är en ganska öppen bedömning som tar hänsyn till det som jag beskrivit under rubriken "har köparen rätt att åberopa felet". Du bör dock kunna använda det jag beskrivit om hur bedömningen görs för att själv kunna bilda dig en uppfattning om läget. Utifrån dina slutsatser bör du bestämma om du ska medge eller bestrida köparens krav. Köparen kan dock inte tvinga dig att gå med på något att detta utan att stämma dig. En stämning kan dock medföra stora kostnader för er båda. Jag rekommenderar att ni i första hand försöker komma överens om en lösning.

Om köparen skulle bestämma sig för att stämma dig rekommenderar jag att du hjälp av en professionell jurist från Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av det eller har några följdfrågor angående mitt svar kan du maila mig på Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare