FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut25/08/2018

Möjlighet att häva servitut

Hej

Vi äger en tomt med servitut till en tomt nedanför oss som nu är till åförsäljning. Vi funderar nu på vilka möjligheter vi har att häva detta servitut då vi dels är oroliga för all byggtragik som förmodligen kommer ske på servitutet när det byggs ett hus där. Vi tänker också på risken för att denna byggtrafik som förmodligen kommer bli ganska tung kommer påverka servitutet och intilliggande stödmur. Även om de återställer skadorna innebär detta mycket besvär. Till denna tomt finns på sikt en betydligt bättre lösning med möjlighet att komma fram om man gör en ny infart från intilliggande väg då det är en hörntomt. Denna tillgänglighet finns i dagsläget dock inte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att servitutet i fråga gäller en väg. Som utgångspunkt gäller att ett servitut inte kan sägas upp av någon av parterna. Rör det sig om ett avtalsservitut, alltså ett servitut som uppkommit genom att fastighetsägarna träffat en överenskommelse och inte genom en förrättning av lantmäteriet, kan det dock hävas under de förutsättningar som framgår av 14 kap 6-10 §§ jordabalken.

Det framgår av 14 kap 6 § jordabalken att den tjänande fastigheten inte ska belastas mer än nödvändigt när den härskande fastigheten utövar servitutet, och att skada eller olägenhet inte ska orsakas i onödan. Er granne ska alltså visa er hänsyn och bör välja lösningar för eventuell byggtrafik som stör så lite som möjligt. Enligt 14 kap 7 § ska uppkomna skador åtgärdas eller ersättas. Skulle er granne inte respektera dessa förhållningsregler kan det leda till att ni får rätt att häva servitutet med stöd av 14 kap 8 §. Ni kan då även kräva ersättning för eventuella skador. Observera i så fall att ni måste informera ägaren till den härskande fastigheten utan oskäligt dröjsmål om det står klart att hävning kommer bli aktuell, se 14 kap 10 §, annars förlorar ni rätten att häva. Servitutet kan dock inte hävas om eventuella överträdelser rättats till, t ex genom att en uppkommen skada reparerats.

Rör det sig istället om ett officialservitut, alltså ett servitut tillkommet genom fastighetsförrättning, fungerar det så att man i första hand undersöker möjligheterna att åtgärda problemen genom en ändring av servitutet. Skulle det visa sig vara omöjligt kan ett upphävande bli aktuellt.

Det krävs i båda fallen att någon olägenhet av väsentlig betydelse har uppkommit för att servitutet ska kunna upphävas. Därmed kan ni dessvärre inte häva servitutet i förväg på grund av oro för byggtrafiken, utan det blir aktuellt först om ni faktiskt orsakas konkreta besvär.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare