FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/12/2017

Möjligheten att skriva en generalfullmakt

Kan jag skriva en fullmakt som ger min man rätt att företräda mig i "allt", även när det gäller

försäljning av gemensam egendom? Hur specifik måste den vara?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt för dig att skriva en fullmakt som ger din man rätt att företräda dig i alla angelägenheter. En sådan fullmakt brukar kallas för generalfullmakt. En sak som är viktig att tänka på här är att det uttryckligen ska anges att fullmakten omfattar rätt att sälja fast egendom om tanken med fullmakten är att den ska omfatta även detta.

En annan sak som är viktig att tänka på är att generalfullmakten ger den fullmäktige rätt att göra samma saker som du har rätt att göra. Detta innebär att om ifall du skulle tappa din rättshandlingsförmåga på något sätt, exempelvis om du skulle bli psykiskt sjuk, så kommer inte din man att kunna använda fullmakten.

När det gäller hur specifik fullmakten ska vara så är det viktigt att det framgår tydligt av fullmakten att den ska ge din man rätt att företräda dig i alla angelägenheter och att bevaka din rätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare