Möjligheter för egendom att förvaltas av utomstående efter min död

Jag är 84 år och har de senaste tjugofem åren arbetat kontinuerligt som bildkonstnär. Det har hittills resulterat i nästan fyrtio utställningar, varav ett par utomlands. Men med åren har ändå åtskilliga målningar samlats på min vind osålda. Det rör sig nog om ett par hundra målningar i olika storlekar. I min ålder är det hög tid att ta ställning till hur dessa målningar skall förvaltas i framtiden. Mina tre döttrar har inte visat något som helst intresse eller engagemang för detta varför det inte känns realistiskt för mig att överlåta detta ansvar på dem.

Min högsta önskan är givetvis att de hamnar i händer på människor som förstår sig på att uppskatta dem. Men jag vet inte hur denna lösning ser ut. Om jag vet att samlingen kommer att förvaltas på ett kärleksfullt sätt är jag beredd att testamentera den till vederbörande på vissa villkor. Den får inte användas i kommersiellt syfte. En tanke är att möjligen bilda en stiftelse, men denna skall ju kunna ta ansvar för samlingen och även på något sätt finansieras.

Vad har jag för möjligheter/alternativ? Kan jag få några råd?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad du kan göra för att veta att din konstsamling förvaltas på ett bra sätt.

Det finns flera alternativ du skulle använda dig av. Antingen skriver du ett testamente med en ändamålsbestämmelse, som du själv nämnde. En ändamålsbestämmelse innebär att man föreskriver att egendom ska användas på ett visst sätt för ett visst ändamål. I testamentet kan du förordna att din egendom ska förvaltas av en fond, en stiftelse eller av en specifik person. Om du väljer att använda dig av en stiftelse kan du själv bilda den. Men om du vill undvika sådana kostnader kan du försöka hitta en redan bildad stiftelse som kanske tar hand om konst eller liknande och stämmer överens med dina önskemål.

Ett annat alternativ är att du hittar någon som uppskattar din konst och ger personen konsten som gåva. Kanske någon av dina tidigare köpare? Då kan du skriva ett gåvobrev med villkor kring din konst som du önskar.

Det är svårt att ge mer precisa råd utan att ha mer inblick i din situation. Om du vill kan jag kontakta våra jurister så att någon av dem kan ge dig ett konkret förslag på hur du ska gå till väga och även hjälpa dig skriva ett eventuellt testamente eller gåvobrev.

Sammanfattning och råd

Det finns alltså flera alternativ du kan använda dig av. Vilket som passar dig bäst kan våra jurister svara bäst på. Oavsett vilket alternativ du väljer är det viktigt att du skriver på vilket sätt din egendom ska användas, vad som inte får ske med den etc. Ju tydligare desto bättre testamente/gåvobrev.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att du fått hjälp av mitt svar!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare