Möjligheter för part att kräva ersättning på grund av trafikolycka utöver ersättningen från försäkringsbolaget

https://lagen.nu/1972:207Jag har bedömts som vållande till trafikolycka,inga personskador.

Motparten i olyckan ägde/körde en hästlastbil som också används som boende på resor enligt henne.

Hon vill nu ha ersättning från oss för resor och hotellboende mm. för resor till tävlingar hon var anmäld till efter olyckstillfället olyckan skedde för 3 1/2 vecka sedan, då hon menar att hon har haft ökade kostnader i och med olyckan.

Mitt försäkringsbolag Har nekat henne ersättning för för hotellrummen.

Kan hon kräva ersättning direkt av oss för dessa utlägg ( via advokat som begär skadestånd.)

Vi är villiga att betala en viss ersättning till henne, men inte allt hon begär.

Hälsningar Hans

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga undrar du om motparten i trafikolyckan kan kräva dig på ersättning och vad hon kan ha för framgång i detta.

Jag kommer att nämna regler i trafikskadelagen (TSK) och skadeståndslagen (SKL) som är de lagar som jag anser vara relevanta i detta hänseende.

Trafikskadeersättning

Trafikskadeersättning betalas ut av ditt försäkringsbolag. Där tas hänsyn till din motparts skador till följd av olyckan (8 § trafikskadelagen). Om ditt försäkringsbolag väljer att inte betala ut ersättning för hotell och annat som din motpart begär så har de gjort bedömningen att de inte är betalningsskyldiga för det. Troligtvis har de gjort bedömningen att det inte förelåg någon adekvat kausalitet mellan trafikolyckan och det faktum att er motpart tog in på hotell. Med adekvat kausalitet menas orsakssamband, det vill säga orsak och verkan. Ert försäkringsbolag menar med stor sannolikhet att trafikolyckan inte fick henne att ta in på hotell, det var hennes eget val.

Skadestånd

När det gäller skadestånd så kan hon höra av sig till er och kräva skadestånd. Jag skulle dock ge rådet att inte betala henne något på grund av flera skäl.

Det första och viktigaste skälet är att ditt försäkringsbolag är de som ska betala skador och liknande i ditt ställe. Det är den poängen med trafikförsäkringen.

Det andra skälet är att följdskador på grund av sakskada ska ha en adekvat kausalitet mellan olyckan och i detta fall hotellkostnaden. Huruvida det skulle anses föreligga adekvat kausalitet mellan olyckan och hotellkostnaden är något som jag behöver mer information om för att göra en helt säker bedömning. Men baserat på det som står i din fråga skulle jag säga att det inte föreligger adekvat kausalitet.

Det tredje skälet är att den som drabbats av skada till följd av annans vållande ska begränsa skadan i största möjliga omfattning (5 kap. 7 § SKL). Eftersom du skriver att hon anmäler sig till tävlingar och resor efter olyckstillfället och sedan vill ha ersättning för det så låter det snarare som att hon försöker att utöka sina kostnader till följd av skadan. Ett sådant förhållningssätt ger ingen rätt till ersättning.

Samlad bedömning

Det är svårt för mig att göra en exakt bedömning från punkt till punkt. Men mitt råd efter en helhetsbedömning är att inte betala henne något alls. Detta är en sak mellan henne och försäkringsbolaget.

Hon har möjlighet att begära skadestånd från er via ett juridiskt ombud, men det gör inte er skyldiga att betala henne något.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Om du vill ha hjälp att värja dig från skadeståndsanspråket eller bara vill ha lite ytterligare rådgivning så kan mina kollegor här på Lawline hjälpa dig via telefon.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare