FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/10/2018

När är positiv särbehandling tillåten?

Hej

Jag arbetar inom en statlig förvaltningsmyndighet och har i konkurrens med en annan person inte blivit antagen till en utbildning som genomförs vid en annan myndighet. Min uppfattning är att skälet till detta är att arbetsgivaren tillämpar positiv särbehandling genom att låta en person av kvinnligt kön få platsen i syfte att främja jämlikhet i fråga om antalet kvinnliga deltagare vid utbildningen. I detta fallet anser jag mig vara mycket mer kvalificerad än den kvinnliga personen jag konkurrerade med.

Min fråga är därför, vad är gångbart när det gäller positiv särbehandling? Vad måste arbetsgivaren kunna styrka kring värdering och bedömningen av individerna när det kommer till antagning till utbildningar? Var går skiljelinjen mellan indirekt och direkt diskriminering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Direkt och indirekt diskriminering

Vad gäller din andra fråga om skillnaden mellan direkt och indirekt diskriminering så är direkt diskriminering när någon missgynnas genom att behandlas sämre än vad någon annan skulle behandlas i motsvarande situation. Indirekt diskriminering är emellertid när det finns en regel eller en rutin som kan verka neutral men särskilt missgynnar personer med exempelvis visst kön.

Positiv särbehandling

I olika domar från EU-domstolen har det slagits fast vissa principer för när positiv särbehandling är tillåten. Detta gäller alltså även här i Sverige.

Positiv särbehandling är tillåten när;

De arbetssökande eller arbetstagarna har lika eller nästintill lika meriter. Råder det påtaglig skillnad anses positiv särbehandling inte berättigad.En egenskap som exempelvis kön får inte vara automatiskt avgörande. En objektiv bedömningen skall alltså alltid göras av samtligas meriter och personliga förhållanden, även icke traditionella meriter får vägas in.Särbehandlingen måste alltid stå i proportion till ändamålet.

Eftersom arbetstagarnas meriter skall vara lika eller nästintill likvärdiga ges ett relativt litet utrymme för positiv särbehandling (se Prop, 2007/08:95, s. 163-167). Det första jag råder dig att göra är att ta kontakt med din arbetsgivare för att få en motivering. Vill du sedan gå vidare med ärendet råder jag dig att ta kontakt med ditt fackförbund. Oftast finns ett fackligt ombud på arbetsplatsen som man kanske ta kontakt med direkt. Man kan även få hjälp av en ideell antidiskrimineringsbyrå, vilka finns utspridda över landet. Här kan du hitta en sådan.

Hoppas du har fått viss vägledning av mitt svar!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare