När börjar ränta på revers löpa?

Hej

Min man fick 1999 en fastighet i gåva av sina föräldrar. Den skulle inte räknas som förskott på arv. Övertog lån på fastigheten. Finns en revers att på anfodran betala 42000 kr jämte 3% ränta. Som jag fattar i det som är skrivet blir det 42000+1260=43260 kr som ska betala men de säger att det är ränta från 1999-2017. Vart står det? Annars är vi uppe i 70000 kr.

Sen ang lösöre - räknas båt och båtmotor till lösöre?

Tack

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall verkar det som att ni avtalat att det skall betalas 42000 kr plus ränta. Detta innebär att räntan skall betalas från den dag som reversen utställs. Ränta brukar alltid beräknas per år om inget annat avtalats, vilket innebär att ni då blir skyldiga 3% per år som betalning för att ni lånat dessa pengar. Så ni är skyldiga att betala ränta från 1999-2017 om jag tolkat din fråga rätt.

När det inte är uttryckligen avtalat vad som ska gälla angående ränta, alltså när det inte framgår någon ränta av reversen, gäller räntelagen (1 §). Men den lagen gäller dröjsmålsränta, alltså när fordringen är förfallen till betalning.

Båt och båtmotor är mycket riktigt att räkna som lösöre. Hoppas du fått svar på dina frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare