FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2018

När får arbetsgivaren göra avdrag på lönen?

Hejsan! Bytte jobb för ca en månad sen.

Fick min slut lön den 27/11, där min gamla chef/arbetsgivare gjort avdrag på 3809 kr.

För åverkan på en stereo i en arbetsbil.

Detta är inget jag har gjort, min före detta arbetskollega stödjer även detta.

Jag var inte med i facket under denna perioden.

Vad gör jag? Hur får jag mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det din arbetsgivare har gjort kallas för en kvittning. Förutsättningarna för att en arbetsgivare ska få kvitta mot arbetstagarens lön är dock strikt reglerade i lag. Det gäller lagen om arbetsgivares kvittningsrätt. Enligt lagen har arbetsgivarens endast rätt att kvitta under vissa förutsättningar (1 §). Dessa är:

1. Om arbetstagaren medger kvittning (2 §) eller

2. Om arbetstagarens skuld till arbetsgivaren har en tydlig koppling till anställningen och det uttryckligen står i ett avtal att kvittning får ske alternativt att skulden avser skada som arbetstagaren orsakat uppsåtligen (3 § första stycket) eller

3. Om det finns ett kollektivavtal som omfattar arbetstagaren och kollektivavtalet tillåter kvittning (3 § tredje stycket)

Dessutom måste arbetsgivaren kontakta kronofogdemyndigheten först innan kvittning sker (6 §). Om arbetsgivaren bryter mot något av ovanstående kan denne bli skadeståndsskyldig (8 §).

Du anger dock att du överhuvudtaget inte har orsakat någon skada. Oavsett om kvittning hade varit tillåten eller ej så hade du i varje fall ingen skuld till din arbetsgivare. I sådana fall är arbetsgivaren givetvis skyldig dig den lön du inte fått betalt för. Till att börja med rekommenderar jag dig att kontakta din arbetsgivare och förklara hur du ser på saken. Fråga vilka bevis arbetsgivaren har för att du skulle ha förstört stereon och ange att du har ett vittne som är villig att go i god för dig. Skulle arbetsgivaren inte ge med sig bör du kontakta ditt fackförbund så snart du kan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare