FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/09/2018

När får jag lönen om löneutbetalningsdagen infaller på en lördag?

Löneutbetalningsdag infaller på en lördag. När ska man få lönen då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Svaret på frågan kan variera något beroende på vad det står i ditt anställningsavtal. Står det att du ska få betalt senast den 25:e varje månad så kommer lönen betalas ut föregående fredag, eftersom det är den sista bankdagen före helg. Om det endast står att du ska få betalt den 25:e så finns risken att lönen betalas ut på måndagen. Om du är osäker kan du alltid fråga din arbetsgivare.

Ha en trevlig kväll!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare