När flera testamenten är upprättade, vilket gäller?

Hej,

ett testamente säger att arvet skall delas mellan fyra personer.

Fem år senare görs ett nytt testamente och tre av dessa personer står med i det nya, den fjärde personen har avlidit.

Ingenstans står att det ersätter det tidigare men jag undrar bara, det nya testamentet är väl det som gäller även om arvingarna börjar bråka?

Den som skrivit testamentet var fullt frisk vid tillfället och skedde 5 år innan sin död.

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Principer på området

Frågan kring vilket testamente som blir gällande när flera är upprättade är inte reglerad uttryckligen i lag, utan man får tolka de bestämmelser och principer som finns på området.

De bestämmelser som blir aktuella när man tolkar frågan är framförallt en reglering i 10 kapitlet, samt en i 11:e.

Har ett återkallande skett?

10 kap. 5§ Ärvdabalken - Här regleras att om en testator har återkallat ett tidigare testamente så är inte detta längre gällande. I frågan framgår inte huruvida testatorn uttryckligen har framfört en sådan vilja, bara att detta inte nämns i det nya testamentet.

Generellt sett har man i praxis gjort bedömningen att ett upprättande av ett nytt testamente ska ses som ett återkallande av det gamla. Frågor har uppstått när det i det nya testamentet behandlats vissa frågor som inte har berörts i det ursprungliga. I dessa fall har man ibland valt att tolka flera testamenten bredvid varandra, för att på detta sätt komma fram till ett resultat så likt testatorns vilja som möjligt.

I vårt fall framgår att det nya testamentet upprättats som en följd av att en tidigare testamentstagare avlidit. Min tolkning blir här att man får se det som testatorn gjort en ny version av det gamla testamentet, då en av testamentstagarna inte längre lever. Inget tyder på att man ska tolka båda testamenten bredvid varandra.

Vidare regleras principer kring att ett testamente ska ges en sådan tolkning som ligger i linje med testatorns vilja i 11 kap. 1§ ÄB. Som nämnt ovan är det testatorns vilja som ska ligga till grund för hur man tolkar dennes testamente, även när man bestämmer vilket av flera som ska bli gällande.

Slutsats

Det är självklart svårt att ge ett säkert svar på hur testatorn resonerat, men min bedömning är att dennes vilja var att det nya testamentet ska ersätta det gamla. Som frågan är ställd tolkar jag det som att den enda ändringen som skett är att den avlidne personen strukits från testamentet, vilket ligger till grund för min tolkning.

Resultatet av detta blir att det nya testamentet ersätter det gamla och därmed blir gällande.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare