När föreligger egentligen skäl för avskedande?

Hejsan, jag är hus installator ,har installerat bredband och varit ensam hos en kund. efter utförda jobb skulle jag dammsuga p.g.a att jag har borrad i vägen. Kunden ringde mitt företaget och jag blev avsked samma dag för otillbörligt uppförande,

Är detta rätt? skulle jag inte få varning? jag inte gjorde något brottslig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga handlar det om ett plötsligt avskedande. Ett avskedade är klart mer dramatiskt för dig som arbetstagare varför det också kräver att du agerat på ett "särskilt klandervärt sätt". För att en arbetsgivare ska kunna avskeda dig måste du grovt ha åsidosatt dina åtaganden mot denne (18 § lagen om anställningsskydd). Exempel på detta har i rättsfall från Arbetsdomstolen visat sig vara stöld, misshandel, förskingring, grova samarbetsproblem samt långa perioder av olovlig frånvaro.

Uppräkningen ovan visar på grundtanken att det endast är i särskilt allvarliga fall som arbetsgivaren har rätt att avskeda en arbetstagare. Att man valt att sätta denna "avskedsribba" högt har att göra med att det inte finns samma krav på arbetsgivaren att exempelvis omplacera eller varna arbetstagaren vid ett avskedande (något denne är skyldig att ta hänsyn till vid en vanlig uppsägning). Någon särskild varningsskyldighet finns alltså inte gällande just avsked, även om det i många fall ändå är högst lämpligt att man som arbetsgivare först delar ut en varning (då denne annars torde få det svårare att bevisa avskedandet som korrekt).

Även om jag har vissa svårigheter att förstå vad som egentligen hänt i din fråga anser jag det högst tveksamt huruvida scenariot du beskriver räcker för avskedande. Detta grundar jag dels på att Arbetsdomstolen i rättspraxis lagt stor vikt vid att misskötsamhet ska ha skett vid upprepande tillfällen och dels på att du aldrig fått någon varning. Dessa faktorer kommer sannolikt göra det svårare för arbetsgivaren att bevisa ditt avskedande som korrekt.

Sammanfattningsvis krävs alltså att "incidenten" i din fråga är av särskilt allvarlig karaktär för att det ska bli aktuellt med ett avskedande. Har din arbetsgivare brutit mot lagen om anställningsskydd vid avskedandet kan denne bli skadeståndsskyldig (38 § lagen om anställningsskydd).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare