När häktning ska ske i förhållande till gripande

Hej. Min sambo är anhållen för rån mm. Han blev gripen i måndags kväll. Är det idag onsdag eller imorgon som åklagaren måste ta beslut om häktning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att undvika missförstånd vill jag först klargöra att det är tingsrätten som fattar beslut om häktning, enligt 24 kap 5 § rättegångsbalken. Dock är det åklagaren som skickar in en begäran om häktning till domstolen, 24 kap 12 § rättegångsbalken.

Efter att en person har blivit gripen ska åklagaren omedelbart besluta om personen vidare ska anhållas eller inte. Om din sambo inte anhålls kommer han att släppas direkt - gripandet hävs alltså då.

Om din sambo har blivit anhållen ska åklagaren göra en framställning om häktning till tingsrätten. Den ska göras så snart som möjligt men allra senast klockan 12.00 den tredje dagen efter anhållningsbeslutet, enligt 24 kap 12 § rättegångsbalken.

Frågan blir alltså när din sambo blev anhållen. Det finns ingen lagstadgad tid för hur länge en person kan vara gripen, förutom det jag skrev ovan om att anhållningsbeslut ska fattas "omedelbart". I Kriminalvården brukar man hålla tiden för gripning till 6 timmar.

Tiden för när häktningen ska ske beror alltså på den exakta tiden då han blev anhållen. Om han blev anhållen i måndags kväll ska beslutet om häktning alltså komma idag torsdag. Häktningsförhandlingen sker omgående efter att framställningen kommit in till domstolen, enligt 24 kap 13 § rättegångsbalken.

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare