När kan en arbetsgivare hålla inne lön?

Jag jobbade på en bensinmack i tre veckor, jag fick en provanställning. Jag fick höra att chefen hade ett mycket dåligt rykte och att han var alldeles för närgången och smygtittade på en på kamerorna som satt uppe så jag sa upp mig. Han sa under dessa tre veckorna att jag var jätteduktig, men när jag sa upp mig skrev han på sms att "du är den mest korkade människan jag någonsin mött!! Kom in med arbetskläderna tvättade imorgonbitti". I min värld betyder det att jag inte ska arbeta mer, och jag ville absolut inte tillbaka dit efter ett sånt påhopp. Morgonen efter skriver han "tänker du jobba dina två uppsägningsveckor?". Jag sa nej, eftersom att han är väldigt obehaglig och han har inte rätt att säga sånna saker till en anställd. Nu har han inte betalat ut min lön för de veckorna jag jobbade där. Har han rätt att inte betala ut den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten för vilken plikt en arbetstagare har gentemot arbetsgivaren är det som avtalats mellan dessa parter samt eventuella kollektivavtal. I lagen om anställningsskydd finns regler som gäller för anställningsavtal till fördel för arbetstagaren. Det innebär att om något i ditt anställningsavtal bryter mot det som står i LAS och är till nackdel för dig så gäller det inte om inte villkoret framgår av kollektivavtal,

Måste du arbeta två uppsägningsveckor?

Som utgångspunkt har du enligt 6 § 2 st. LAS rätt att säga upp din provanställning direkt utan någon uppsägningstid. Om det däremot framgår av ett kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av att en sådan uppsägningstid på två veckor vid provanställning är tillåtet och den samma återfinns i ditt anställningsavtal så kan den tillämpas på din anställning.

I det fall att du har en uppsägningstid på två veckor så har arbetsgivaren rätt att kräva ersättning för de förluster som orsakas av att du inte jobbar den tiden, se 38 § LAS. Sådana kostnader kan typiskt sett uppstå om arbetsgivaren snabbt måste hyra in arbetskraft för en något högre lön, skadan är då skillnaden mellan den lön du skulle fått och den nya utgiften.

I ditt fall kan dock din chefs sms tolkas som att denne godtar att du säger upp dig utan uppsägningstid genom att säga att du ska lämna dina kläder dagen efter. Du och din arbetsgivaren kan nämligen fritt avtala om anställningsvillkoren muntligt eller skriftligt (sms) under anställningens tid. Även om det står i anställningsavtalet att du har två veckors uppsägningstid skulle det med tanke på sms:et kunna ses som att ni avtalat om din uppsägningstid till ingen sådan.

Enligt 4 § LAS så har vidare en arbetstagare rätt att med omedelbar verkan frånträda sin anställning om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. Nämnda regel gäller typiskt för om en arbetstagare blivit utsatt för brott, inte fått lön utbetalt eller inte fått någon arbetsuppgift. Ett sådant sms utgör dock inte nödvändigtvis, om än fullkomligt oacceptabelt, ett brott. Däremot så har arbetsgivaren så snart ett par dagar passerat efter det att du borde fått din lön grovt åsidosatt sina ålägganden i lagens mening. Dessutom skulle arbetsgivaren genom sitt sms kunna anses ha indikerat att du inte gavs något mer arbete.

Har arbetsgivaren rätt att hålla inne lönen för arbetet du utfört?

En absolut huvudregel är att arbetsgivaren absolut inte rätt att hålla inne lön för arbete som du utfört eller tid då du stått till förfogande för din arbetsgivare enligt anställningsavtalet. Utgångspunkten i ett anställningsavtal är just att du står till förfogande och får en lön som motprestation. Lönen ska betalas ut enligt anställningsavtalet för det arbetet du har utfört 6 c § LAS.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan sägas att du troligtvis har rätt att avsluta anställningen direkt enligt resonemanget ovan. I det fall att du inte har rätt till det, men väljer att inte gå till arbetet, så är den enda påföljden din arbetsgivare kan kräva av dig ersättning för ekonomiska skador till följd av att du inte dyker upp.

Oavsett om du är skyldig att arbeta eller inte så har din arbetsgivare ingen rätt att hålla inne lönen. Du har rätt till den enligt ditt anställningsavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare