FrågaAVTALSRÄTTGåva06/07/2018

När kan man ångra en gåva?

Hej

Jag fick en åkgräsklippare av en man...med kvitto som garanti. Han berättade även för andra att han skulle ge den till oss.

Mannen drack en del och jag valde avbryta vår vänskap..mannen krävde tillbaka det han gett. Kan han göra så?

Jag har fått gräsklipparen (9000 kr) inget jag bett honom att köpa....så därför undrar jag om han gör rätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag är lite osäker på om jag ska tolka din fråga som att mannen som gav dig åkgräsklipparen (nedan benämnd gåvogivaren) bara har lovat att ge dig den eller om det faktiskt skett en förmögenhetsöverföring. Med förmögenhetsöverföring menas att åkgräsklipparen flyttats från gåvogivaren till dig. Därför kommer jag i mitt svar till dig att redogöra för dels för det fall att så har skett, dels för det fall att det endast har lovats att du ska få åkgräsklipparen. Reglerna om gåva av lös egendom (t.ex. en åkgräsklippare) finns i lagen (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva, den s.k. gåvolagen (GåvoL).

Det finns tre krav för att det ska räknas som en gåva

För att gåvan, i juridisk mening, ska klassas som en gåva finns det tre kriterier som måste vara uppfyllda:

1. Frivillighet. Givaren ska frivilligt ha gett dig gåvan, dvs. inget tvång, utpressning eller liknande ska ligga bakom.

2. Gåvoavsikt. Givaren ska haft för avsikt att ge bort gåvan till gåvotagaren.

3. Förmögenhetsöverföring. I ditt fall innebär det att gåvan (åkgräsklipparen) ska överföras från givaren till dig.

Ett löfte om gåva är som huvudregel inte bindande

Huvudregeln i svensk rätt är att ett löfte om gåva inte är bindande. Först när gåvan fullbordats blir givaren bunden. Från huvudregeln finns dock betydande undantag. Ett löfte om en gåva är bindande mot den som lämnat den om utfästelsen (1) lämnats i skuldebrev eller annan urkund som överlämnats till gåvotagaren, eller (2) att det av omständigheterna framgår att utfästelsen var avsedd att komma till allmänhetens kännedom (1 § GåvoL). Med allmänhetens kännedom menas att utfästelsen gjorts vid en sammankomst för ett stort antal personer eller för att få publicitet (t.ex. att det utfästs en gåva inför pressen).

Som jag förstår din fråga har du inte fått ett gåvobrev utan ett kvitto. Om du endast har fått kvittot som "bevis" på att du senare ska få gräsklipparen är det inte tillräckligt för att det ska vara bindande för mannen. I det fallet kan mannen ändra sig och behöver inte ge dig åkgräsklipparen. Även om han berättat för andra att han skulle ge dig gräsklipparen kan han ändra sig, om han inte uttalat det inför ett stort antal personer.

När gåvan är överlämnad går det inte att ändra sig

Huvudregeln är att en gåva inte kan tas tillbaka när den väl är överlämnad. En gåva anses vara överlämnad när gåvotagaren har fått gåvan (2 § GåvoL). När gåvan fullbordats genom ett överlämnande övergår äganderätten till egendomen, vilket innebär att givaren inte kan ta tillbaka den.

I ditt fall innebär det att om mannen frivilligt gett dig åkgräsklipparen, haft för avsikt att det skulle vara en gåva och åkgräsklipparen flyttats från honom till dig – då är åkgräsklipparen nu din. Han kan inte ändra sig.

Sammanfattning

I ditt fall handlar det i slutändan om du redan har fått åkgräsklipparen av mannen eller inte. Har mannen frivilligt gett dig åkgräsklipparen, haft för avsikt att det skulle vara en gåva och lämnat över den till dig så är gåvan fullbordad. När gåvan är fullbordad har äganderätten gått över till dig och han kan inte ändra sig och kräva tillbaka den.

Har mannen däremot bara lovat att ge dig åkgräsklipparen och gett dig kvittot på den som "bevis" är det inte tillräckligt för att det ska vara bindande. I det fallet kan mannen ändra sig och är inte skyldig att ge dig åkgräsklipparen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare