När kan man bestrida ett testamente?

Hej!

Vår pappa har just avlidit och han och hans sambo har ett inbördestestamente med fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen med undantag för vår laglott. Det är jag och min systr som är särkullsbarn som får ärva så småningom. Testamentet gäller så länge "vår samlevnad består" . Pappa har de två senaste åren varit skriven på ett äldreboende för dementa, så i praktiken har de inte varit sambos de sista åren. Gäller testamentet ändå eller kan vi bestrida det? Ska pappas sambo begära bodelning eller ska jag och min syster göra det?

Med vänlig hälsning,

Lena

Lawline svarar

Hejsan!

Vem kan begära bodelning?
Hon kan begära bodelning enligt sambolagen, 8§. Ni kan dock inte begära bodelning. Men ni är dödsbodelägare vilket betyder att ni kan begära boutredningsman enligt ärvdabalken, 19 kap 1§. Det är i princip samma sak som leder till att man delar egendomen. Ni har även ett ansvar att göra detta tillsammans om inte en boutredningsman tillsätts, ärvdabalken, 18 kap 1§.

Kan ni bestrida testamentet?
Enligt ärvdabalken, 11 kap 1§, ska testamentets tolkas utifrån testatorns vilja. Faktumet att han bodde i ett hem pga dementia ska inte nödvändigtvis tolkas på så sätt att deras samlevnad upphörde och följaktligen att testamentet upphörde. Det bör rimligtvis tolkas som att testamentet ska gälla så länge deras förhållande och partnerskap består och inte i en sådan begränsad mening som att de endast flyttar ifrån varandra pga en allvarlig sjukdom.

Jag ser därför inte någon utsikt för er att bestrida testamentet pga det utlåtandet. Om det möjligtvis finns andra faktorer som kan tala för att deras partnerskap på något vis upphörde innan dödsfallet och att han påvisade en vilja att testamentet inte skulle gälla, så kan det finnas en större chans att bestrida testamentet.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare