När måste man ta nytt körkortsprov?

Hej. jag har kört för fort på en 80 väg. Körde 32km/h för mycket och mitt körkort och körkort tillstånd blivit återkallad. Jag skrev yttrandet och skickade den och så fick jag 1 månad spärrtid. I beslutet stog det inget mer än det. Kommer jag behöva göra om mitt förarprov då när jag vart på prövotid och kört för fort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man har fått körkortet återkallat på grund av fortkörning och spärrtiden bestämts till kortare än 1 år behöver man som utgångspunkt inte göra något nytt kunskaps och förarprov, utan Transportstyrelsen utfärdar ett nytt körkort utan någon speciell prövning. Det är enbart om ditt körkort återkallats under körkortets prövotid som ett nytt prov måste göras. Ett körkorts prövotid varar under 2 år från den dagen man tagit körkort.

Eftersom du nämner att du kört för fort under prövotiden kommer du att behöva göra ett nytt körkortsprov och riskutbildning innan ett nytt körkort kan tillverkas. Information om detta kommer att skickas hem till dig av Transportstyrelsen.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare