När upphör ett samboförhållande?

Hej har skrivit till er innan om sambolagen vad som gällde,när man flyttat isär och den som flyttade har avlidit, hon anser ju att dom var sambos, men det ni skrev visar att enligt lag är dom inte det.nu är frågan vi har en advokat som skulle hjälpa oss i denna fråga men han gör inte det. Han kommer att skriva i bouppteckningen att det är tvist i samboförhållande.det gäller försäkringar som den avlidna tecknat som tillfaller sambon,men enligt lag var dom inte sambo, så vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållande hittar du i sambolagen (SamboL).

Jag tolkar din fråga som att du undrar när ett samboförhållande upphör.

Sambo enligt lagens mening
Kravet för att ett samboförhållande ska anses föreligga enligt lagens mening är att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, SamboL 1§. Att samborna stadigvarande ska bo tillsammans innebär att det ska röra sig om ett äktenskapslikande förhållande som inte är kortvarigt.

När samboförhållandet upphör
Ett samboförhållande anses upphöra i och med att samborna antingen gifter sig, flyttar isär eller genom att någon av samborna avlider, SamboL 2§. Eftersom personen som du skriver om i din fråga flyttade ifrån sin sambo innan den avled så anses samboförhållandet enligt lagens mening ha upphört i och med flytten. Med andra ord så anses alltså personerna inte längre ha varit sambos eftersom de har flyttat isär. Om personen däremot inte hade flyttat från sin sambo så anses samboförhållandet ha upphört vid tidpunkten då personen avled.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare