FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/02/2018

När upphör föräldrars underhållsskyldighet?

Hej.

Jag har läst runt lite på internet men tycker att det är lättast att fråga så här ist.

Min mans son är 19 år och pluggar på komvux. Han började på komvux efter att han fyllt 19 år. Är hans föräldrar fortfarande underhållsskyldiga eller hur är det med det om han tar upp studierna 1/2år efter sin student. Han tog en termin till att få en kurs via arbetsförmedlingen om hur man söker jobb.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet

Reglerna om föräldrars underhållsskyldighet hittar vi i Föräldrabalkens 7 kap. Av 1 § andra stycket framgår att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Vidare kan vi läsa att om barnet går i skolan efter att ha fyllt 18 år så är föräldrarna underhållsskyldiga under skolgången, dock längst intill dess att barnet fyller 21 år.

Med skolgång avses studier i grundskolan, gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Eftersom han är under 21 år och och går i skolan är frågan i ert fall om komvux anses vara annan jämförlig grundutbildning.

I bilagan till Studiestödsförordningen (2000:655) finns under avdelning A en förteckning över vilka utbildningar som studiestöd kan lämnas för. Förteckningen avser utbildning på grundläggande och gymnasial nivå eller motsvarande. Kommunal vuxenutbildning (komvux) finns med i uppräkningen. I rättsfallen NJA 1990 s. 49 II och III behandlas frågan. Det framgår av rättsfallen att de fortsatta studierna bör vara motiverade men att kravet inte ska ställas särskilt högt.

Sammanfattande svar

Föräldrars underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år men om barnet går i skolan efter denna tidpunkt är föräldrarna underhållsskyldiga fram till dess att barnet fyller 21 år (förutsatt att skolgången pågår). De ovan nämnda rättsfallen samt att komvux ger rätt till studiestöd enligt Studiestödsförordningen pekar på att komvux är att se som sådan jämförlig grundutbildning och därför är föräldrarna i det här fallet antagligen underhållsskyldiga.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare