FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/01/2018

Neka inträde till museum

Hej,

På de flesta museum finns det skyltar att man ej får medföra väskor in på museet. Har de rätt att neka mig inträde om jag inte vill hänga av mig den i skåpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik reglering gällande den situationen du beskriver. Däremot kan man undersöka saken utifrån ett avtalsrättsligt perspektiv.

I Sverige har vi i princip avtalsfrihet. Det innebär bland annat att parter har möjlighet att sluta avtal med varandra på deras villkor.

Man kan därför se villkoret om att man inte får medföra väskor in på museum som ett slags avtalsvillkor. Om man väljer att inte följa detta villkor ser jag inget direkt hinder för att ett museum kan neka en tillträde. I vart fall inte när det gäller privatägda museum.

Mvh

Anna NilssonRådgivare