FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/09/2018

Officialservitut ska registreras i fastighetsregistret

Var (i vilka dokument) kan man få klarhet i om en fastighet är förbunden till officialservitut, dvs är tjänande fastighet? Frågan har tex relevans när man köper en fastighet. När man får utdrag från fastighetsregistret tycks denna information inte framgå och man kan få intrycket att fastigheten är befriad från nyttjande av andra parter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Officialservitut som har tillkommit genom s.k. Fastighetsförrättning av Lantmäterimyndigheten enligt 4 kap. Fastighetsbildningslagen ska skrivas in i fastighetsregistret. Detta framgår i 19 kap. Fastighetsbildningslagen samt i Lagen om fastighetsregister. Tanken är att registret ska ge offentlighet åt den information som ingår i registret (fastighetsanknuten information). När jag gick in på Lantmäterimyndighetens hemsida ser jag dock att fastighetsregistret är ofullständigt vad gäller officialservitut som skapats före 1972. Om Lantmäterimyndigheten upptäcker att de har glömt bort att registrera ett officialservitut så har de möjlighet att rätta till det (19 kap. 4 § Fastighetsbildningslagen). Jag rekommenderar därför dig att kontakta Lantmäterimyndigheten för att försäkra dig om att det verkligen inte finns något officialservitut inskriven i fastigheten. Även om du kan vara relativt säker på att det inte finns något sådant med tanke på att utdraget ur registret visade just det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare