Oförmånligare semesterersättning

Hej, har en fråga om semesterlagen.

Fråga: vi har en fast månadlön med en rörlig premiedel som utgör ca 15-20% av vår totala inkomst, hur ska semesterersättning beräknas på detta enligt lag. Bara på den fasta delen 12% och 1-2% (vilket vår arbetgivare hävdar att vi har förhandlat oss till) på den rörliga delen eller ska det enligt lag vara 12% på hela den totala inkomsten.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arbetsrättslig fråga och som du nämnt med fokus på semester som regleras i Semesterlag (1977:480), vilken också är semidispositiv utgör en miniminivå för vad en arbetstagare har rätt till. En semidispositiv lag innebär i det här fallet att att andra villkor kan gälla om det fattas genom ett kollektivavtal mellan å ena sidan arbetsgivaren eller arbetsgivarorganisationen och å andra sidan arbetstagarorganisationen. Det är med andra ord som arbetstagare inte möjligt att sluta en överenskommelse med arbetsgivaren om andra villkor. Just bestämmelsen är om semesterersättning som regleras i 28 § SemL respektive 29 § SemL kan överhuvudtaget inte förhandlas bort, inte ens av en arbetstagarorganisation. Du som arbetstagare har under hela tid anställningsperiod rätt till en semesterersättning motsvarande tolv procent om inte annat har förhandlats fram i kollektivavtal. Beräkningen gör alltså som om du hade tagit ut dem som semester och fått semesterlön. Då du har en inkomst som dels består av den fast del och rörlig del ska du, enligt 16 § SemL, beräkna din semesterersättning enligt procentregeln, se 16 b § SemL. Hela din inkomst skall då omfattas av den tolvprocentiga semestersättningen.

Sammanfattningsvis har du alltid en rätt att få minst tolv procent i semesterersättning på hela din i inkomst. Din arbetsgivare har inte möjligt att hävda att ni skulle ha förhandlat fram oförmånligare villkor då ett sådant avtal skulle vara i strid mot gällande lagstiftning.

Jag råder dig att informera din arbetsgivare som dennes skyldigheter gentemot dig som arbetstagare. Om det inte ger resultat rekommenderar jag dig att vända dig till din arbetstagarorganisation om du är medlem där. I övrigt rekommenderar jag dig om du är i behov av ytterligare juridisk expertis att du kontaktar våra jurister som kan bistå dig i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare