FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/04/2018

Olika typer av fullmakter och deras skillnader

Betr generalfullmakt,

Ni säger i svar från 2017-10-02 att;

Eftersom fullmäktige bara har rätt att göra det som fullmaktsgivaren har rätt att göra kan det bli problem när fullmaktsgivaren förlorar sin förmåga att ingå avtal, tex på grund av en fysisk eller psykisk sjukdom. I och med att fullmaktsgivaren inte längre kan sköta sina angelägenheter, förlorar även fullmäktige förmågan att göra det för fullmaktsgivarens räkning.

Det förekommer ju att en fullmakt även gäller efter dödsfall eller?

Om make exm.vis får stroke kan jag då inte sälja hans bil?

Kan en framtidsfullmakt ej ges till make/maka eller barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som står i svaret som du refererar till stämmer och du har rätt om att fullmakten fortsätter gälla efter dödsfall. Olika fullmakter har olika regler och utfallen för dessa som t.ex. att någon dör skiljer sig därför åt.

Generalfullmakt

En generalfullmakt innebär att fullmaktsgivaren ger fullmäktigen möjlighet att utföra all rättshandling som fullmäktigen själv kan göra. Den här typen av fullmakt (generalfullmakt) slutar gälla när fullmaktsgivaren förlorar sin handlingsförmåga.

Fullmakt

En fullmakt däremot innebär att fullmaktsgivaren ger en annan person möjlighet att handla på fullmaktsgivarens vägnar (för annans räkning) och på så sätt binda fullmaktsgivaren till tredje man. Fullmakt avser ofta bestämda och avtalade rättshandlingar som fullmaktshavaren kan företa för fullmaktsgivarens räkning. Fullmaktsgivaren tar på sig ansvaret för de rättshandlingar som fullmäktigen företar för fullmaktsgivarens räkning.

Fullmmaktens giltighet efter fullmaktsgivarens död

Fullmakten är fortfarande gällande trots att fullmaktsgivaren har avlidit, om inte särskilda omständigheter föranleder att fullmakten ska förfalla 21 § Avtalslagen. I lagkommentaren till föregående nämnda paragraf (som du finner till höger om paragrafen) förklaras det att fullmakten får fortsätta gälla om den används till dödsboets förmån. Undantaget för att en fullmakt ska fortsätta gälla efter fullmaktsgivarens död är, om det föreligger särskilda omständigheter. Med det syftar man på situationer där resultatet av fullmakten skulle bli olämplig och orimlig. Exempelvis om fullmaktsgivaren gett fullmaktshavaren i uppdrag att köpa en bil för dennes vägnar. Det hade varit orimligt om fullmakten fortsatte gälla efter fullmaktsgivarens död eftersom att behovet av en bil har upphört. I andra fall som exempelvis fullmakter om att betala räkningar kan fullmakten fortsätta att gälla. Som regel övergår fullmakten till dödsboet när fullmaktsgivaren avlider.

Om fullmakten ska fortsätta att gälla beror alltså på vilka omständigheter som föreligger i det enskilda fallet.

Framtidsfullmakt

För att du ska kunna sälja din makes bil om han får en stroke krävs en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt kan ges till makar och barn förutsättande att barnen är över 18 och att framtidsfullmakten är giltig.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som fullmaktsgivaren ger åt fullmaktshavaren att företräda fullmaktsgivaren i fall då denne på grund sjukdom eller annat liknande varaktigt tillstånd och i huvudsak inte har förmåga att ha hand om angelägenheterna som fullmakten avser 1 § Lag om framtidsfullmakter. I framtidsfullmakten ska det framgå vilka angelägenheter som framtidsfullmakten omfattar, det kan enligt lag vara både ekonomiska och personliga angelägenheter 2 § Lag om framtidsfullmakter.

För att en framtidsfullmakt ska vara giltig krävs det att:

fullmaktsgivaren ska ha fyllt 18 år fullmaktsgivaren ska ha förmåga att ha hand om sina angelägenheter 3 § Lag om framtidsfullmakterframtidsfullmakten är skriftlig fullmaktsgivarens underskrift ska bevittnas av två vittnen 4 § Lag om framtidsfullmakter

Av fullmakten ska det framgå:

att det är en framtidsfullmaktvem eller vilka som är fullmaktshavarevilka angelägenheter fullmakten omfattar vilka övriga villkor som gäller 5 § Lag om framtidsfullmakterFramtidsfullmakten börjar gälla när fullmaktsgivaren på grund sjukdom eller annat liknande varaktigt tillstånd och i huvudsak inte har förmåga att ha hand om angelägenheterna som fullmakten avser 9 § Lag om framtidsfullmakter

Svar på din fråga

Generalfullmakter slutar att gälla när fullmaktsgivaren förlorar sin rättshandlingsförmåga. Fullmakter fortsätter att gälla trots att fullmaktsgivaren avlidit om inte särskilda omständigheter föreligger. Framtidsfullmakter kan ges till makar och barn om det sker enligt ovan nämnda krav.

Hoppas att du fick svar på din fråga och om du har ytterligare funderingar kan du höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare