FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/07/2018

Olovlig trädfällning

Hej. Jag har en fråga om olovlig trädfällning på min tomt som min granne utfört medan jag var borta en helg. Det som tagits bort är en dunge på ca 100m2 med asp och björk träd med tillhörande sly som jag spart som inskydd mot grannen pga av att jag har pool.

Grannen har tagit sig friheten att ta bort nästan allt och enbart lämnat några större träd pga av att dom tyckte att träden gav förmycket skugga och hävdar dessutom att dom trodde att det var deras tomt.

Det skydd jag haft mot grannen är borta för lång tid , hur gör man i en sånhär situation ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 3 kap. 2 § jordabalken framgår att det finns situationer när en granne har rätt att kapa grenar och rötter som tränger in på dennes tomt. Det krävs i så fall att grenarna eller rötterna medför olägenhet för grannen samt att den som äger marken (i detta fall du) först har givits tillfälle att åtgärda problemet. Bestämmelsen omfattar dock inte stammen och grannen får inte heller kapa grenar och rötter på ett sådant sätt som medför att trädet dör.

Du har enligt skadeståndslagen (SkL) möjlighet att begära skadestånd från din granne. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vållar en sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 § SkL). Det krävs alltså inte alltid att skadevållaren (grannen) tagit bort träden från din tomt med avsikt; oaktsamhet kan vara tillräckligt. Du har rätt till ersättning motsvarande sakens värde (5 kap. 7 § SkL). Domstolen har i praxis uttalat att skadeståndet vid olovlig trädfällning ska värderas utifrån återanskaffningsvärdet. Utgångspunkten för skadeståndets beräkning ska vara att du kompenseras för kostnaderna för att kunna återställa fastigheten i det skick den hade för den olovliga trädfällningen. Domstolen har dock i flera avgöranden bestämt skadeståndet till återanskaffningskostnaden motsvarande mindre träd än de som olovligen avverkats. Det är alltså inte självklart att den skadelidande kan ersättas för återanskaffningskostnaden motsvarande likvärdiga träd. I NJA 2015 s. 199 har Högsta domstolen uttryckt att när återanskaffning genom plantering av likvärdiga träd inte är möjlig får skadeståndet istället grundas på fastighetens minskade försäljningsvärde.

Om en person med uppsåt fällt träd på annans mark kan det dessutom bedömas vara skadegörelse. Skadegörelse är ett brott som regleras i 12 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Anses brottet grovt utgör det istället grov skadegörelse (12 kap. 3 § BrB). I ett brottmål har du även möjlighet att begära skadestånd.

Avslutningsvis: Du kan göra en polisanmälan avseende den olovliga trädavverkningen. Du har även möjlighet att ansöka om stämning och begära skadestånd. Om du behöver hjälp med begäran av skadestånd kan du kontakta någon av våra jurister här.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare