FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/01/2018

Om arbetstidens förläggning.

Hej!

Jag har sömnproblem & svårigheter att komma upp på morgonen, därav är jag ofta sen till jobbet.

Har alltid gått bra att jag jobbar in den tiden förut (övertid). Nu tycker inte min arbetsgivare att det är okej längre vilket

betyder att jag kommer gå x antal timmar minus i månaden. Vilket jag känner att jag inte har råd med.

Jag är fastanställd på 40timmar/vecka.

Min fråga är om han kan bestämma att jag inte får jobba 40 timmar? Utan bara är berättigad till de timmarna jag är där dvs xx:xx-16:20?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Omfattningen av din anställning är något som har bestämts i avtal mellan dig och arbetsgivaren. Avtalet säger alltså att du ska arbeta 40 timmar per vecka.

Förläggningen av arbetstiden är något som ingår i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Om dina arbetstider är mellan säg 07:20 - 16:20 så är det mellan dessa tider du ska arbeta. Om du dyker upp på jobbet på andra tider än den som arbetsgivaren har bestämt så är denne inte skyldig att låta dig arbeta utanför ordinarie arbetstid.

Svaret är alltså nej, din arbetsgivare kan inte bestämma att du inte får jobba 40 timmar om du dyker upp på dom tider under vilka arbetsgivaren har förlagt arbetet. Om du däremot kommer till jobbet vid en annan tidpunkt så är arbetsgivaren inte skyldig att låta dig arbeta, vilket i förlängningen kan resultera i att du får mindre än 40 arbetstimmar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare