FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/03/2018

Om faderskapstestet visar att jag är fadern och barnet är 10 år - måste jag betala underhåll för de 10 åren som gått?

Hej

Har blivit tvingad till faderskapstest .

Undrar: om det är så att det visar sig att jag är fadern, barnet är nu 10 år, måste jag betala underhållsstöd för de 10 åren som gått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om underhåll hittar du i föräldrabalken (FB). Det korta svaret på din fråga är nej, du behöver inte betala för 10 år. Däremot kan du behöva betala för upp till 3 år tillbaka i tiden. Exakt hur stort det retroaktiva ansvaret blir beror på.

Underhållsbidraget är till för att du ska uppfylla din skyldighet gentemot ditt barn

Alla föräldrar har ekonomiskt ansvar och en underhållsplikt gentemot sina barn. Vanligtvis uppfylls den plikten genom att man bor med barnet och betalar husrum, mat och andra nödvändiga saker. Underhållet är till för föräldrar som inte uppfyller sin plikt på det sättet (FB 7 kap. 1-2 §).

Underhållet beräknas med hänsyn till din ekonomiska situation

Skulle det visa sig att du är föräldern kan du och barnets andra förälder antingen avtala om vad du ska betala in underhåll, eller gå till en domstol och låta dem avgöra. Om en domstol beräknar vad du ska betala i underhåll kommer de utgå från hur stor ekonomisk förmåga du har enligt en viss beräkningsmodell. När de slår fast hur mycket du är skyldig att betala kommer de med andra ord ta hänsyn till om du har mycket eller lite pengar, om du har någon inkomst, om du har andra stora kostnader som du måste kunna betala, om du har skulder och andra såna omständigheter (FB 7 kap. 3 §).

Du kan bli skyldig att betala i upp till 3 år retroaktiv, men hur mycket beror också på din ekonomi

När det bestäms hur stort underhåll du ska betala kan du också bli skyldig att betala retroaktiv, alltså för tid som redan passerat, i upp till tre år (FB 7 kap. 8 §). Du kan bli skyldig att betala för längre tid om du skulle godkänna det. Det är alltså inte underhåll för hela barnets liv, utan för barnets senaste tre år. Om du måste betala retroaktivt och i så fall hur lång tid det ska gälla för avgörs också baserat på din ekonomiska förmåga. En domstol kommer ta hänsyn till om du har förmåga att betala ett belopp, innan de tar ett sista beslut.

Avslutningsvis rekommenderar jag dig att försöka komma överens med barnets andra förälder och skriva ett avtal tillsammans. Det är den enklaste och billigaste sättet att avgöra hur mycket och för hur lång tid tillbaka du ska betala underhåll. Ni kan få ganska mycket hjälp att räkna ut underhållsbidrag och att upprätta ett avtal av Försäkringskassan. Om ni inte kan komma överens kan frågan tas upp till domstol och där får ni en dom som anger hur mycket du måste betala. En sån process kostar både tid och pengar, så det är lättare att försöka komma överens med den andra föräldern.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och också känner att du fått lite mer förståelse för vilka ekonomiska krav som kan ställas på dig om du är föräldern. Om du har några andra funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare