FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/09/2018

Om jag för grovt rattfylleri dömts till fotboja 2002 samt samhällstjänst 2005, hur länge är de begångna brotten kvar i belastningsregistret?

Jag är ledsen ert svar till mig gick förlorat. Kan ni vänlugen svara mig en gång till.

2002 och 2005 dömses jag till grovt rattfylleri det första med fotboja och det andra med samhällstjänst. År 2006 var dessa straff avklarade och sedan dess har jag inga förseelser. Jag har tidigare beställt ett utdrag från belastningsregistret mot betalning men jag förstår inte den skrivning de har i dokumentet.

Jag vill söka långtidsvisum och vill helst veta av er hur det ser ut för mig nu 12 år senare.

Tack så hjärtligt på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om de brott du begick 2002 respektive 2005 fortfarande är kvar i belastningsregistret (brottsregistret). Ditt svar regleras i lag om belastningsregister (LBR), och därför får vi kika där. Först ska jag dock nämna några ord om påföljderna fotboja och samhällstjänst i stycket nedan.

Fotboja och samhällstjänst är i Sverige inga självständiga brottspåföljder, utan dessa kombineras alltid med påföljderna villkorlig dom eller skyddstillsyn. Det innebär alltså att du dömdes till antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom i kombination med fotboja respektive samhällstjänst. Detta spelar roll, så lägg detta på minnet.

Eftersom vi då vet att du dömdes till skyddstillsyn eller villkorlig dom 2002 respektive 2005, i kombination med fotboja respektive samhällstjänst, så kan vi få reda på hur länge brotten är kvar i belastningsregistret. Det vi kan utläsa är att varje brott är kvar i belastningsregistret i 10 år, eller i 5 år om du var under 18 år vid tiden för brottet (LBR 17 § första stycket, fjärde punkten).

Så för att sammanfatta, så är varje brott som du begick kvar 10 år i belastningsregistret, eller 5 år om du var under 18 år vid tiden för brottet. Så de brott du begick 2002 och 2005 är inte längre kvar i belastningsregistret eftersom det har passerat mer än 10 år sedan brotten. Om det i belastningsregistret som du beställde inte framgår några brott så vet du att allt står rätt till.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare