Om jag upprättar ett skuldebrev till en fysisk person, upphör då testamentet från personen att gälla?

Om jag upprättar ett skuldebrev till en fysisk person, upphör då testamentet från henne att gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har uppfattat din fråga så undrar du huruvida det faktum att du står i skuld till en person (upprättar ett skuldebrev) kan påverka din möjlighet att få ut framtida arv från den personen enligt ett existerande testamente.

Ett testamente upphävs genom att det återkallas, förstörs av den som upprättat testamentet eller om det ersätts av ett nytt testamente (10 kap. 5 § ärvdabalken), testamentet representerar en persons sista vilja och det är inget som per automatik förändras på grund utav att skuldebrev upprättas. Skuldebrev och testamente är två olika typer av handlingar och det ena påverkar inte det andra. Ett testamente fortsätter alltså att gälla såvida inte testatorn tydligt uttrycker en annan önskan.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare