FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/11/2023

Om människor röker på busshållsplatsen som på bussen, kan jag ringa 112?

jag undrar om man kan ringa 112 på folk som röker vid busshållsplatser. skulle man kunna också ringa 112 om de även röker i bussen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du kan ringa 112 om människor röker (jag tolkar cigaretter) vid busshållsplatser, samt om röker inne i bussen.

Ringa 112

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation. Telefonnumret är alltså till för akuta nödsituationer, och genom att minska antalet felaktiga samtal får de mer tid att hjälpa människor i akut nöd.

Ringa 114 14

Det är möjligt att ringa 114 14 för ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser. Det är öppet dygnet runt, alla dagar under året.

Sammanfattningsvis

Vid pågående brott och vid fara för liv, hälsa och egendom ska du ringa  112. Om du behöver kontakt, information eller göra en anmälan så ring 114 14. Utifrån informationen i din fråga är det alltså aktuellt för dig att ringa 114 14 i första hand. Beroende på vilket bolag som driver kollektivtrafiken där detta hände, så kan det även vara möjligt att anmäla händelsen till det företaget.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare