FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/11/2018

Om missuppfattning av rasistiskt uttalande kan påverka anställning

Jag vill veta vad som kan hända mej på jobbet!Jobbar på sjukhus....ställde en fråga där ca 8 kollegor sätt.Det var ingen personlig fråga...men en kollega tog det som en rasistisk fråga.Nu har hon kopplat in chefen och anklagar mej rasist.Hon kommer frpn ett land i Afrika...och själv kommer jag från Finland.Och frpn min sida var det absolut inget personligt till henne.Vi satt ju trots allt 8 st i rummet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du uttryckte dig på ett sätt som en annan person uppfattade vara rasistiskt och att du nu undrar om detta kan påverka din anställning.

Jag kan tyvärr inte svara på exakt vad som kommer hända, då det beror helt på vad du sagt och om det kan uppfattas rasistiskt eller inte.

Min bedömning är att du inte behöver oroa dig för din anställning. För att man ska kunna bli uppsagd krävs det att det föreligger saklig grund för uppsägning. (7 § 1 st. lagen om anställningsskydd) För att ett uttryck vid ett enstaka tillfälle ska kunna uppfattas så pass rasistiskt att det leder till att det föreligger saklig grund för uppsägning, så behöver det uttalandet ha varit väldigt grovt.

Det går att bli uppsagd om man inte går ihop med personal, eller behandlar sina kollegor illa. Men det krävs först och främst i regel att detta är ett bestående problem och det krävs även av arbetsgivaren att först försöka omplacera arbetstagaren och se om exempelvis andra arbetsuppgifter med andra kollegor passar bättre. (7 § 2 st. lagen om anställningsskydd)

I ditt fall låter det snarare som att det hände vid ett tillfälle, samt att det inte var menat på det sättet. Jag har därför väldigt svårt att se att det skulle påverka din anställning.

Däremot kan det vara så att er chef vill att ni ska reda ut detta och du kommer därför förmodligen att få prata med din chef och din kollega.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare