FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2016

Om skulder ska ingå i bodelning

Hej

Det är så att vi har skilt oss. Vi har inte gjort någon bodelning utan jag flyttade enbart ut och lämnade huset och alla värde saker, som möbler och bilar osv. Nu vill mitt ex att jag ska skriva på ett papper om att jag avsäger mig rätten till huset och allt annat. Om jag inte gör det ska han kräva mig på hälften av hans blancolån, de är tagna i hans namn. Kan han göra det? Han tänker även börja bråka om vårdnaden om barnen.. min fråga är har han rätt att kräva pengar av mig för hans blancolån? Är det idiotiskt att skriva på pappret bara för att få lugn och ro? Han kanske ändå börjar bråka om vårdnaden om barnen så fort jag skrivit på?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man skiljer sig ska en bodelning göras där man fördelar tillgångarna mellan sig (9 kap 4 § ÄktB). Bodelningen ska göras av makarna tillsammans och det krävs att man upprättar en skriftlig handling som undertecknas av båda (9 kap 5 § ÄktB). Det råder i princip avtalsfrihet mellan parterna och man kan alltså komma överens om en annan uppdelning av egendomen än den som finns reglerad i lag. Att du skriver på ett avtal som är till nackdel för dig själv finns det alltså inget hinder för i lagen men samtidigt finns det heller inget tvång på att du ska skriva under ett sådant.

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). De tillgångar och skulder som fanns då ni väckte tala om äktenskapsskillnad är de som ska ligga till grund för bodelningen (9 kap 2 § ÄktB). Eventuella skulder som uppkommit efter dessa ska alltså inte tas upp i bodelningen.

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods och ska således ingå i en bodelning. Egendom kan bland annat vara enskild enligt testamente, äktenskapsförord eller genom gåva. Enligt 11 kap 2 § ÄktB ska makars skulder räknas av från dennes giftorättsgods. Har en make 100 000 kr i giftorättsgods och skulder på 75 000 kr ska alltså 25 000 kr gå till "delning". Ett undantag till detta är om skulderna är hänförliga till makens enskilda egendom. I detta fall tar man bara av giftorättsgodset ifall skulderna överstiger värdet av den enskilda egendomen.

I ditt fall innebär detta att din ex-mans skulder ska ingå i er bodelning som huvudregel. Ifall din make tagit lånen för att t ex rusta upp enskild egendom som han äger ska dessa dock inte ingå. Men andra ord riskerar du att få betala hälften av hans lån. Det du ska tänka på är dock att du också har rätt till hälften av hans tillgångar. Du har rätt till hälften av allt ni äger som huvudregel, det beror lite på äktenskapets längd och liknande. Din ex-make verkar ju känna att han har något att förlora på att en vanlig bodelning görs då han hotar dig på diverse olika sätt för att du istället ska skriva på ett avtal. Det är givetvis svårt för mig att ge sig tips om hur du bör agera i denna situation, det beror så mycket på situationen och omständigheterna i fallet. Jag tycker som du nämner att det vore dumt att skriva på pappret bara för att få lugn och ro eftersom du riskerar att förlora mycket egendom och förmögenhet. Även om du riskerar att få betala hälften av alla hans lån finns det fortfarande en möjlighet att en eventuell bodelning skulle vara gynnsamt för dig. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en jurist som hjälper dig igenom detta och kan ge mer specifika tips om vad du bör göra nu. Du kan boka en tid hos en erfaren jurist genom att boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare