Omfattas allmänna villkor av upphovsrätt?

Hej,

Jag undrar ifall ett företags "Allmäna villkor" kan vara upphovsrättsskyddade? Eller om man på något sätt kan få konsekvens ifall man kopierar dessa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upphovsrätt regleras i upphovsrättslagen.

Vad som kan omfattas av upphovsrätt framgår av 1 kap. 1 § upphovsrättslagen. Bland annat kan skönlitterära eller beskrivande framställningar i skrift omfattas av upphovsrätt. Det ställs dock vissa krav för att ett verk, i detta fall en text, ska omfattas av upphovsrätt. Upphovsrättslig skydd kan inte registreras. Skyddet uppkommer när verket skapas, om det uppnår till kravet för upphovsrättsligt skydd – kravet brukar kallas för verkshöjd och kräver att verket har en viss särprägel. En grundförutsättning för upphovsrätt är att verket är självständigt och originellt. Verket ska ha skapats av upphovsmannen själv och vara ett uttryck för hans personliga och skapande insats.

Ett företags allmänna villkor torde inte omfattas av upphovsrätt då det inte uppfyller kravet på verkshöjd. Det finns standardvillkor som många olika företag använder sig av. Att du skulle göra ett upphovsrättsligt intrång borde därför inte vara vara särskilt troligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare