Överklagan av fullföljd om äktenskapsskillnad

Hej. Vill ställa en juridisk fråga.. Jag håller på att få igenom en skilsmässa. Jag skicka in begäran om fullföljd skilsmässa i februari. Den överklagade min make till hovrätten men hovrätten dömde att tingsrättens dom ska stå fast att vi ska bli skilda. Men samtidigt påstår hovrätten att han kan överklaga till högsta domstolen.. Min fråga är när vinner skilsmässan laga kraft.. ? När blir jag fri??? Man kan väl inte vara tvingad att vara gift med nån.. Vad ska jag göra? Är förtvivlad.. Hur länge ska han få hålla på och överklaga.. Tacksam för svar..

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du behöver inte oroa dig. Även om din make har rätt ansöka om överprövning så kan han inte åberopa någon bestämmelse i lag för att förhindra att er skilsmässa går igenom. Överklagan kommer inte vinna bifall. Det spelar ingen roll att din make inte vill skiljas. Efter att er betänketid om sex månader gått ut och du ansökt om fullföljd har du rätt att genomdriva äktenskapsskillnad. Man kan således inte vara tvingad att vara gift med någon, utan du har alltid rätt att skilja dig när du vill, med ”inskränkningen” om betänketiden samt tiden för rätten till överklagan.

När det inte längre går att överklaga domen har den vunnit laga kraft, och tidsfristen för inom vilken tid överklagan kan ske brukas anges i domen, normalt sett tre veckor. Efter dessa tre veckor passerat har din make inte längre rätt till att överklaga. Högsta domstolen är sista instans efter hovrätten. Det du kan göra är således att vänta dessa tre veckor tills domen vunnit laga kraft. Efter det är äktenskapet upplöst.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Tveka inte att återkomma vid andra frågor!

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare