På vilka sätt kan man köpa loss någon?

Hej, mina 2 barn har fått ärva en fastighet efter sin far. Den värderas till 3 500 000 kr. Skulden på fastigheten var 1 044 000 kr. Vilket betyder att de ska dela på 2 456 000 kr plus lösöre ca 160 000. Nu vill sonen lösa ut sin syster, vilket betyder att hon ska få ca 1 300 000. Kan man lösa detta på något sätt utan att behöva sälja fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler om hur man ska göra i din situation. Det finns dock ett antal tillvägagångssätt. Din son kan ge sin syster 1 300 000 kr genom, som du säger att sälja bostaden, men vill man inte göra det finns det andra sätt. Sonen kan ge systern av vad han sparat sedan tidigare, en del av lösörat han ärvde och om det inte räcker kan han ta ut et lån på huset från banken eller möjligen låna av någon annan. Denna annan kan också vara systern, de kan till exempel komma överens om att han ska köpa loss henne efter hand som han får pengar istället för att betala allt på en gång.

Hoppas du fått någon vägledning om hur ni kan gå vidare!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare