Påföljd vid egenmäktigt förfarande

Angående egenmäktigt förfarande.

Vad kan straffet bli om man flyttar bort en bil som lämnats kvar på min P-plats. Den som lämnat bilen vägrar att flytta på den. Kronofogden är inkopplad på ärendet men har svårt att få tag på människan som hela tiden flyttar omkring.

Om jag själv ser till att få bort bilen, vad får jag för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Egenmäktigt förfarande kan ge böter eller fängelse

Du har helt riktigt konstaterat att ett flyttande av bilen skulle kunna innebära ett egenmäktigt förfarande. Brottet egenmäktigt förfarande regleras i 8 kap 8 § Brottsbalken och påföljden är böter eller fängelse i högst ett år.

Vad kan du göra?

Eftersom kronofogden redan är inkopplad på ärendet är jag rädd att det inte finns så mycket mer du kan göra för tillfället. Att flytta bilen själv rekommenderar jag dig inte att göra, eftersom du då riskerar att dömas till egenmäktigt förfarande och kan få böter eller fängelse som påföljd.

Hoppas att situationen löser sig och att du fick svar på din fråga,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare