Påföljder vid säljvägran efter ingånget avtal

Avtal via sms

Hej!

Jag och två kompisar försökte få tag på biljetter till en Ed Sheeran konsert och lyckades tyvärr inte och gick därför in på evenemangets Facebook sida för att se om någon sålde biljetter. En tjej hade där lagt upp en annons där hon skrev att hon sålde tre st biljetter för 1200 kr st. En av kompisarna till mig kommenterade då att hon var intresserad och de fortsatta prata via sms. Säljaren skrev "ja absolut" när vi frågade om vi kunde få köpa biljetterna för 1200 kr st men lite senare dog konversationen. Hon skrev sedan att hon höjt priset till 1800 kr per biljett. Om vi inte var villiga att betala det priset skulle hon sälja biljetterna till någon annan.

Eftersom hon skrivit att hon skulle sälja biljetterna till oss till det ursprungliga priset ser jag det som att hon brutit ett avtal. Så mina frågor är egentligen är detta olagligt, kan vi begära skadestånd och isåfall hur mycket. Jag gissar att biljetterna redan sålts till någon annan och därmed är utom räckhåll.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga.

I avtalslagen finns det inga specifika formkrav för hur ett avtal ska ingås, utan normalt ser sker det genom att köparen ger ett anbud som säljaren accepterar, eller vice versa. Med förutsättningarna som lagts fram verkar det som att ett avtal har kommit till stånd, då säljaren accepterade ert anbud.

Då ett avtal om köp verkar ha kommit till stånd får vi vända oss till köplagen för att hitta påföljder vid kontraktsbrott. Först ska ni kräva att köparen fullgör köpet, vilket kan bli svårt om biljetterna redan är sålda. Vill eller kan säljaren inte fullgöra köpet stadgas en ersättningsmöjlighet i köplagens 68 §:

"Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp eller säljaren sålt varan på nytt, och har åtgärden vidtagits med omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes, läggs priset enligt köpet och priset vid täckningsköpet eller försäljningen till grund för beräkningen av prisskillnaden."

Det innebär att ni, under förutsättning att avtalet är att anse som bindande, till ett omsorgsfullt valt pris, i detta fall i princip billigast möjligt, inom skälig tid kan köpa nya biljetter och kräva ersättning för mellanskillnaden.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare